• بار اقتصادی ناشی از خشونت علیه زنان

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/02/13
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/02/13
    • تعداد بازدید: 551
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و اهداف: خشونت علیه زنان یکی از مواردی که به طور گسترده در سراسر جهان به عنوان یک مشکل مهم بهداشتی شناخته شده است و منجر به کاهش سطح سلامت در ابعاد متعددی می گردد. این مهم می تواند علاوه بر تحمیل هزینه های درمانی به منظور التیام آثار جسمی و روحی-روانی ناشی از خشونت، منجر به کاهش توان زنان جامعه به منظور حضور در صحنه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی شده و آنان را به یک عضو سربار در جامعه تبدیل نماید. مطالعه ی مروری حاضر با هدف بررسی بار اقتصادی خشونت علیه زنان تدوین گردید.

    مواد و روش ها: مطالعه به صورت مروری بر متون در قالب بررسی مقالات، بانک های اطلاعاتی pubmed، scopus و web of science برای منابع انگلیسی و magiran، iranmedex و sid برای منابع فارسی و نیز سایت scholar google برای یافتن مقالات خاکستری در سال های 2004 تا نوامبر 2017 مورد جستجو قرار گرفتند. هم چنین به منظور جستجو، از کلید واژه های violence،aggression، abuse ، against women ، economic و معادل های فارسی آن ها استفاده شد. رابط های and و or نیز استفاده گردید.

    یافته ها: خشونت علیه زنان در اشکال مختلف و در گروه های سنی متفاوتی می تواند رخ دهد. در این میان عواملی هم چون فقر، بیکاری، مسکن نامناسب، وابستگی اقتصادی زنان به همسر، حق مالکیت و استقلال زنان و دیگر موارد می تواند در افزایش احتمال بروز آن مؤثر باشد. بهعلاوه در نتیجه ی بروز این ناهنجاری اجتماعی نه تنها فرد قربانی بلکه خانواده، جامعه نیز تحت الشعاع مشکلات ناشی از آن از جمله ی هزینه های مالی و معنوی قرار می گیرند.

    نتیجه گیری: با توجه به اثرات چشمگیر خشونت علیه زنان بر اقتصاد خانواده و جامعه می توان با افزایش آگاهی دولت مردان و تصمیم گیرندگان به منظور هوشیاری در زمینه ی پیش گیری از هر گونه تبعیض مبتنی بر جنسیت در زمان اتخاذ تدابیر و اصول و قوانین حاکم بر جامعه و افزایش حمایت از زنان آسیب دیده تحت خشونت، زمینه ی کاهش این معضل اجتماعی را هموار نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها