• مقایسه بهزیستی روانشناختی، سرمایه روانشناختی و خودافشایی هیجانی والدین کودکان استثنایی با والدین کودکان بهنجار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/04/14
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/04/14
    • تعداد بازدید: 746
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: پژوهش حاضر به منظور مقایسه بهزیستی روانشناختی، سرمایه روانشناختی و خود افشایی هیجانی در والدین کودکان استثنایی و والدین کودکان عادی انجام شده است. پژوهش توصیفی واز نوع علی- مقایسه ای است.

    مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه والدین کودکان کم توان ذهنی و کودکان عادی بودند که فرزندان آن ها در سال تحصیلی 92-1391 در مدارس آموزش و پرورش استثنایی و عادی شهرستان مهاباد مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور 80 نفر از والدین کودکان استثنایی به روش نمونه گیری تصادفی و 80 نفر از والدین کودکان عادی به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف، سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران و خودافشایی اسنل استفاده شد. برای تجزیه تحلیل داده ها نیز از روش آماری manova استفاده شد.

    یافته های پژوهش: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره مقایسه میانگین نمرات سرمایه روان شناختی، بهزیستی روان شناختی و خودافشایی هیجانی در دو گروه والدین کودکان استثنایی و عادی نشان داد که تفاوت معناداری در سرمایه روان  شناختی در سطح آلفای (0.01(p< و در متغیرهای بهزیستی روان شناختی و خود افشایی هیجانی در سطح آلفای (0.05(p< وجود دارد. یعنی والدین کودکان استثنایی از بهزیستی و سرمایه روانشناختی و خودافشایی هیجانی پایینی برخوردار هستند.

    بحث و نتیجه گیری: بین والدین کودکان استثنایی با والدین کودکان عادی در متغیرهای بهزیستی روانشناختی، سرمایه روانشناختی و خودافشایی هیجانی تفاوت معناداری مشاهده شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها