اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/02/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/02/15
    • تعداد بازدید: 634
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    علم و دانش از منظر مولانا از اهمّیّت و جا یگاه و یژه و والایی برخوردار است به طوری که در جای جای مثنو ی، از فضیلت و ارزش و تأثیر علم و عالمان صحبت به میان می آورد. علم در مثنوی در معنایی گسترده و فراگیر به کار رفته است به گونه ای که از نازل ترین مرتبه ی آگاهی تا عالی ترین مرتبه ی آگاهی بشر را در بر می گیرد. مولانا علم و معرفت حقیقی را محفوظات و دانسته ها ی کسبی نمی داند، بل دانشی به عقیده ی او علم حقیقی است که جان را دگرگون و کمال جو سازد و صفات و اخلاق آدمی را ارتقا بخشد. به باور او در سایه ی معرفت شهودی و بینش ربانی است که انسان می تواند به علم باطنی و شناخت حقیقی دست یابد. به عقیده ی مولانا راه اصلی کسب علم و معرفت، تهذ یب نفس است زهد و پارسایی. مولانا به طور کلی دانش های بشری را به دو قسم علوم ظاهر ی و علوم باطنی تقسیم می کند که دانش ها ی ظاهری بشر را با نام ها ی «علم تقلید ی»، «علم نقلی»، «علم کسبی»، «علم اهل تن» و ...  یاد می کند و در مقابل علم ها ی باطنی (عرفان و مکاشفت) را با وصف ها ی «علم نادره»، «علم انبیا»، «علم تحقیقی»، «علم وحی دل (قلبی)» و ... در بیان می آورد. و برا ی هر یک از علم و صاحبان آن و یژگی ها یی را بر می شمرد. بنابراین دراین مقاله به بررسی و تبیین معنا ی علم در لغت و اصطلاح و سابقه و انواع آن، تعریف علم و اقسام آن از منظر عرفا، علم و مبانی آن از دید مولو ی و تقسیم بندی علوم به دو نوع علوم ظاهری و علوم باطنی و و یژگی ها و شاخه بندی های هر کدام از آن ها پرداخته شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها