• تاثیر باکتریوسین لاکتوباسیلوس های جداشده از پنیر کوزه علیه باکتری اشریشیا کلی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/12/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/12/20
    • تعداد بازدید: 354
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که وقتی در مقادیر مناسب در دستگاه گوارشی وجود داشته باشند، تأثیرات سودمندی برجای می گذارند. در این میان لاکتوباسیلوس ها متداول ترین نوع باکتری ها هستند که به عنوان پروبیوتیک معرفی شده اند. هدف از این مطالعه، ارزیابی خواص مهاری باکتریوسین های به دست آمده از لاکتوباسیلوس های جداشده از نمونه های پنیر کوزه بر رشد اشریشیا کلی بود.

    روش ها: برای این منظور، 4 سویه متفاوت لاکتوباسیلوس و یک سویه بیفیدوباکتریوم از نمونه های پنیر کوزه محلی جداسازی و شناسایی شدند. ابتدا باکتری ها در محیط کشت اختصاصی و در شرایط بی هوازی کشت و سانتریفیوژ شدند جهت تهیه باکتریوسین از باکتری های لاکتوباسیلوس به طور خلاصه ابتدا باکتری ها به طور جداگانه در 10 میلی لیتر محیط کشت mrs به مدت 48 - 24 ساعت در شرایط بی هوازی و دمای 30 درجه سیلسیوس کشت داده شد. پس از رشد، باکتری به مدت 15 دقیقه با دور rpm3500  و در دمای 4 درجه سیلسیوس سانتریفیوژ شد و رسوب حاصل دور ریخته شده و محلول رویی به عنوان منبع باکتریوسین در سرمای 80 - درجه سیلسیوس نگهداری شد. هم چنین جهت تفکیک و تخلیص باکتریوسین ها از ستون سفادکس استفاده گردید.

    یافته ها: نتایج حاصل از بررسی های گزینشی نشان داد که باکتریوسین تولید شده توسط لاکتوباسیلوس فرمنتوم بیش ترین خاصیت باکتری کشی را بر علیه اشریشیا کلی دارد.

    نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاصل می توان نتیجه گرفت که در پنیر کوزه لاکتوباسیلوس هایی وجود دارند که با تولید باکتریوسین های متعدد قادرند خواص ضد باکتریایی از خود نشان دهند که در شرایط آزمایشگاهی رشد برخی از عوامل باکتری های بیماریزا نظیر اشریشیا کلی را متوقف نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها