• رویکردی تحلیلی بر خط فکری سید هادی میرمیران معمار معاصر ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/03/29
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/03/29
    • تعداد بازدید: 1717
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    دغدغه پیوند با گذشته و عدم توفیق اساسی در به وجود آوردن یک جریان معماری که بتواند به صورت صحیح در ادامه و تکامل تاریخ با ارزش معماری ایران باشد و سهمی را در معماری معاصر جهان به خود اختصاص دهد، موجب شد که در دهه اخیر برخی از معماران با تکیه بر تجربیات و تلاش های معماران دهه های گذشته تلاش های جدیدی را در این زمینه آغاز کنند و به صورت جریانی نو در معماری امروز ایران درآیند. یکی از این معماران، هادی میرمیران بود که به خلق آثاری مفهومی دست زد. در بررسى آثار شاخص این هنرمند، صرف نظر از کیفیت نهایى و زیبایى شناسیک آن ها، به یک سرى اصول بنیادى برمى خوریم که همه به نوعى از تاریخ معمارى این سرزمین آمده اند و هم نهاد با پیشنهادهایى شده اند که معمارى پست مدرن در شمایى بازتر و بزرگتر مى دهد. گرایش به مفهوم سازى تجریدى و ذهن گرایى، گرایش به فرم و فضا در گذار از ماده به روح (هم چنان که در معمارى رو به تکامل تاریخى اصفهان دیده است) و بالاخره کلى نگرى اهم این ویژگى هاى بنیادى را در طرح ها و ساخت و سازهاى میرمیران تشکیل مى دهند. چیزى که با درجه اى از شفافیت در طرح ها و آثارى چون فرهنگستان هاى جمهورى اسلامى، طرح کتابخانه ملى ایران، طرح موزه مرکز اسناد رفسنجان، طرح موزه ملى آب ایران، کانون وکلاى مرکز و… خود را نشان مى دهد و نمایان مى کند که ما در این پژوهش با روشی توصیفی و تحلیلی به بررسی آن ها می پردازیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم