اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • نقش دولت – شهر طلیطله در انتقال علوم و معارف به اروپا، بررسی جامعه شناختی شهرهای علمی در قرون وسطی در نمونه شهر آندلسی طلیطله

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/02/29
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/02/29
    • تعداد بازدید: 840
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    دولت –شهر طلیطله که در قلب شبه جزیره ایبری قرار دارد و نقش کالبدی در سلطه بر سراسر ان جا داشته است پس از ان که پانصد سال پایتخت سنتی گوت ها در شبه جزیره ایبری را تجربه کرده بود، از اولین نقاطی بود که فاتحان مسلمان ان را در سال 19 هجری/ 719م در اختیار گرفتند و در 97ه به نام محمد رسول الله سکه زدند. با استقرار عرب در ان جا نخستین دولت شهر اسلامی در ایبری تاسیس شد. این شهر پس از سه قرن تبدیل به دولت – شهر علمی در حدفاصل بین اروپا و سرزمین های اسلامی شد. از بدیهیات تاریخ تمدن گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی با زنجیره ای از دولت - شهر های علمی، پژوهشی و آموزشی، بغداد، نجف، اصفهان، قم، نیشابور، طوس، ری، تونس، قیروان، قاهره، مراغه، سمرقند و بخارا در جهان اسلام بویژه در قرن چهارم هجری در اوج شکوفایی تمدن اسلامی است کثرت مراکز آموزشی و پژوهشی و دانشجویان و کتابخانه و بازار کتاب و سراها و کارخانه های تولید ورق در این دولت شهرها بنا به گزارش های متعدد منابع متقدم تاریخ تمدن اسلامی به حدی است که در گذشته و امروز تحقیقات مستقلی به امر اموزش و پژوهش در این دولت – شهر های علمی اختصاص داده شده است نام این دولت شهرها بارها در میان منابع متقدم مانند، کتاب الفهرست ابن ندیم و السیاق نیشابوری و النقض رازی و رجال کشی و تاریخ قم حسن قمی و طبقات الامم ابن صاعد اندلسی و طبقات الاطبا ابن جلجل اندلسی و عیون الانبا از ابن ابی اصیبعه و کتاب وقف نامه ربع رشیدی ذکر شده است. این مصادر اسلامی با ارایه آمار کمی از فعالیت های علمی –پژوهشی در این شهرها به منظر اموزشی و علمی دولت شهرهای یاد شده اشاره کرده اند. پژوهش حاضر در حوزه جامعه شناسی علم و تغییرات شهر ها ی علمی در نمونه شهر اندلسی طلیطله پرداخته است. و فرایند شکل گیری دولت – شهر اسلامی طلیطله که پیش از اسلام عاری از تمدن بود و پس از چند قرن بزرگترین مرکز علمی در جنوب اروپا شد که طالبان علوم از اروپا به آن جا مهاجرت می کردند. سقوط طلیطله در 478ه که آغاز فروپاشی اندلس بود، زمینه انتقال علوم و معارف اسلامی از طلیطله به اروپا را فراهم ساخت. این شهر مرکز مدارس بزرگ ترجمه و اتاق های استنساخ انبوه میراث علمی مسلمانان شد و بزرگان دنیای مسیحی همه سرمایه های وجودی خود را صرف تاسیس مراکز اموزشی در طلیطله و انتقال علوم ومعارف اسلامی به طلیطله کردند و دانشمندانی که بنیانگزار فلسفه و علوم و معارف و پرچمدار مدرنیزم اروپایی بودند ، مانند پاپ سیلوستر دوم و دکارت در مدارس ترجمه طلیطله، زبان عربی اموختند و با علوم ومعارف اسلامی اشنا شدند و نخستین اثار علمی اروپا در طلیطله براساس منابع عربی تدوین شد. این شهر ها قرن ها مرکز ترجمه و تحقیق اموزش و انتقال علوم بود. این انتقال در زمینه پیچیده ای از تغییرات سیاسی -اجتماعی صورت گرفت. از جمله مقاومت زبان و فرهنگ و مذهب بومی طلیطله که منجر به گسست جمعیتی در ترکیب جمعیتی شهر طلیطله شد و نیز وضعیت سیاسی ناشی از ستم متجاوز از حد امویان است که در حذف مخالفان بومی و مخالفان مذهبی از مسلمانا ن اندلسی طلیطله و دیگر شهرهای اندلس، بویژه در مورد تشیع انجام دادن، پژوهش حاضر بخشی از کتاب تاریخ تحلیلی اندلس و شهرهای اندلسی و تاریخ تشیع در اسپانیا و مقاله فرایند انتقال علوم از اندلس به اروپا در انتهای قرون وسطی (2012 کره جنوبی) است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها