• بررسی تاثیر مشاوره گروهی به روش شناختی رفتاری بر تعارض خانواده- کار در بین پرستاران کمال گرا

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/09/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/09/27
    • تعداد بازدید: 364
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه:  در بین پرستاران، کمال گرایی می تواند به علت مشکلاتی مانند: اضطراب، اجتناب و وسواس باعث ضعف در عملکرد اجتماعی و عدم توانایی در ایفای کامل در نقش های کاری و خانوادگی شوند و ممکن است با تداخل در انجام سایر نقش ها باعث ایجاد تعارض بین خانواده و کار گردد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر مشاوره گروهی به روش شناختی- رفتاری برتعارض خانواده- کار در بین پرستاران زن کمال گرا در بیمارستان شهدای کارگر یزد می باشد.

    روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی است. حجم نمونه 30 نفر می باشد، که به طور تصادفی از میان پرستاران زن کمال گرا شاغل در بیمارستان شهدای کارگر یزد، که بر اساس مطالعه با استفاده از پرسشنامه کمال گرایی هیل در دسته کمال گرا قرار گرفته بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ده جلسه 90 دقیقه ای مشاوره گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. سپس داده های حاصل با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین تعارض خانواده- کار در گروه آزمایش قبل مشاوره 8.31±57.66 پس از مشاوره 6.69±47.6 و در گروه کنترل به ترتیب 6.22 ± 58.53 و 5.32 ±58.06 بود که بین میانگین تعدیل شده نمرات تعارض خانواده کار، تفاوت معنی داری مشاهده شد. (0.01p≤).

    نتیجه گیری: نتایج نشان داده است که مشاوره رفتاری شناختی توانسته است، میزان تعارض خانواده- کار را در بین پرستاران به طور معنی داری کاهش دهد. استفاده از این روش می تواند باعث ارتقا سلامت روان در بین پرستاران شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها