• بررسی موتیف دایره و نیم دایره در معماری و شهرسازی دامغان بر اساس نظریه گشتالت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/02/22
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/02/22
    • تعداد بازدید: 477
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هویت کالبدی هر شهر متشکل از هویت تاریخی، اقلیمی، باورها و فرهنگ مردم، معماران و سازندگان آن می باشد. هویت تاریخی شهر در باورها و فرهنگ مردم هر سرزمین و باطبع هنر و عناصر زیبایی شناسی احساس آسایش و آرامش در ابینه را فراهم می آورد و شرایط اقلیمی در استفاده از مصالح در دسترس و خاص در معماری آن منطقه تاثیر بسزایی دارد. دایره و نیم دایره در معماری و شهرسازی دامغان از دیدگاه بصری موتیف غالب می باشد که ریشه در شهرسازی پارت ها و معماری خراسانی و هنر هنرمندان سلجوقی، و فرهنگ شیعی مردم (برگزاری مراسم عزاداری به شکل دایره و تعزیه) در این ناحیه دارد. این پژوهش بر آن است تا نگاه تازهای را برای دست اندرکاران معماری و شهرسازی و بانیان فرهنگی بگشاید که با در نظرگرفتن تاریخ و اقلیم و فرهنگ بتوان هر شهر را با موتیف خاص شناخت. در خصوص دامغان به عنوان شهر موردی می توان گفت: شهر دایره و نیم دایره. (قوس)، وجود بازار با دو امامزاده، رباط عباسی و هتل جهانگردی در مرکز جهان، وجود 33 میدان زیبا در ارتباط و یا امتداد هم، دیوار بارو در دور شهر، قلاع و آثار معماری باقیمانده از قرون اولیه معماری اسلامی در گردادگرد میدان اصلی دارای خصوصیات مشابهت و مجاورت می باشد که در نظریه گشتالت مشابهت و مجاورت منجر به تکمیل خطوط (نیم دایره) در ذهن و ایجاد کادر (دایره) نقش دارد. روش تحقیق مبنی بر داده های اسنادی و کتابخانه ای و مشاهده ای و مصاحبه با کارشناسان به صورت میدانی بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها