• بررسی و مقایسه سقف های تیرچه بلوک و سقف های شیروانی در ساختمان های شهر رشت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/02/22
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/02/22
    • تعداد بازدید: 1694
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی و مقایسه سقف های تیرچه بلوک و سقف های شیروانی در ساختمان های شهر رشت

    در معماری مدرن و پسا مدرن و طی سال های اخیر معماران برتر جهان سعی کرده اند تا بر حسب شرایط مختلف طرح هایی را برای سقف های شیب دار ارائه کنند که تا حد امکان از جنبه ی صرفه جویی در مصرف انرژی حافظ میحط زیست نیز باشد. استفاده از سقف های شیروانی جدید نه تنها می تواند ظاهر خانه ی شما را مدرن تر کند بلکه در برخی از طرح ها می تواند موجب ذخیره ی انرژی خورشیدی و گرمایشی بیش تری نیز شود. سقف های شیب دار و خصوصاً سقف شیروانی دارای طیف کاربردی وسیعی هستند. از سقف های شیروانی در مناطق سردسیر و یا مرطوب و بارانی به خاطر عدم نیاز به برف روبی و یا ممانعت از نفوذ آب باران استفاده می شود.

    در برخی موارد نیز سقف شیروانی صرفاً به عنوان پوشش و عایق انتخاب می شود. علاوه بر موارد فوق، کاربرد سقف شیروانی در بناهای بزرگ مانند انبارها و ابنیه ی صنعتی به خاطر صرفه جویی در مصرف آهن و بتن بسیار مقرون به صرفه تر است، کلاً سقف شیروانی با توجه به سازه و جنس سازه است که به اجرا در می آید. ساختن سقف شیروانی شاید کمی مشکل تر جلوه کند ولی ساختن دیوارهای متناسب با آن ساده تر است. میزان شیب به کار رفته در اکثر سقف های شیروانی بین 35 تا 50 درجه است. سقف های تیرچه بلوک علی رغم آنکه وزن ساختمان ها را افزایش می دهد بر روی نمای ساختمان های روستایی نیز تاثیر نامطلوب می گذارد. مطالعات این پژوهش نشان می دهد که که این گونه سققف ها از نظر اقتصادی مقرون بصرفه نیست. استفاده از سقف های سبک وزن شیروانی در ساختمان ها بخصوص در مناطق روستایی از نظر حفظ بافت سنتی و معماری و اقتصادی و ایمنی بسیار مطلوب تر خواهد بود. بنابراین در این پژوهش به برآورد و مقایسه استفاده از سقف های تیرچه بلوک و شیروانی در ساختمان های یک طبقه (همکف) پرداخته شده است. این مطالعات نشان می دهد که این هزینه ساخت این گونه ساختمان ها با سقف شیروانی به طور متوسط ارزانتر از سازه هایی با سقف تیرچه بلوک است.

    بنابراین از آن جایی که ساخت ساختمان هایی یک طبقه در مناطق روستایی رواج بالایی دارد و این نوع سقف ها به لحاظ سازگاری بیش تر با محیط و فرهنگ و معماری روستایی و هم چنین اقتصادی بودن آن ها و از طرفی افزایش قدرت معماری با حذف المان های غیر ضروری و هم چنین افزایش ایمنی جانی پس از زلزله به سبب کاهش وزن کلی سقف، پیشنهاد می شود به عنوان جایگزین منطقی سقف های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار بگیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها