• بررسی تئوری اسلام در مورد توجیه عقلانی واخلاقی کیفر قصاص

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/05/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/05/28
    • تعداد بازدید: 534
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    کیفر از نظر لغوی به عقاب، مجازات و مکافات بدی معنا شده است و در اصطلاح حقوقی به واکنش جامعه علیه مجرم، مجازات گفته می شود و مجازات قصاص که از ریشه ی " قصَّ یقصُّ " گرفته شده است به معنای تلافی، مقابله به مثل و پی گیری نمودن اثرچیزی است. درتعاریف ارائه شده این مساله آشکار است که اعمال کیفر نمی تواند بدون هدف باشد بنابراین چه قانون گذار و چه خداوند به طریق اولی در اعمال کیفراهدافی را درنظر دارند با بررسی این موضوع متوجه خواهیم شد که اهدافی که قصاص به عنوان یکی ازکیفرهای قانونی درخود دارد به چهاردسته ی کلی تقسیم می شوند: 1- سزادهی 2- بازدارندگی 3-بازپروری 4 – ناتوان سازی. در این مقاله به بررسی اهداف چهارگانه ی کیفر قصاص می پردازیم تا مهر تاییدی باشد برهدفمند بودن این کیفر. روش تحقیق دراین مقاله کتابخانه ای است که با جمع آوری اطلاعات فقهی و حقوقی به نگارش در آمده است و از دست آورد این مقاله درمی یابیم که هدف سزادهی که نام دیگر آن عدالت گرایی است، به این دلیل هدف کیفر قصاص است که اسلام خواسته است با صدور دستور مقابله به مثل جلوی جرات و گستاخی متجاوز را بگیرد و رضایت خاطر بزه دیده یا اولیای دم رابه دست آورد؛ کسانی که احساساتشان در اثر ارتکاب جرم جریحه دار شده است. هم چنین اسلام با توجه به اهمیت نفوس انسان ها مجازات قصاص را برای پیش گیری از وقوع قتل وسایر جرایم علیه اشخاص نیز پیش بینی کرده است. هم چنین در جایی که به جای قصاص به عفو و گذشت سفارش شده است بازپروری به عنوان یکی از اهداف کیفر جلوه گر می شود و در آخر با ناتوان سازی مطلق مجرم در قصاص نفس و ناتوان سازی نسبی مجرم درقصاص عضو از به هم ریختن امنیت جامعه جلوگیری می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها