• اندازه گیری میزان غلظت و منشأیابی ذرات معلق و فلزات سنگین در هوای کلانشهر رشت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/03/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/03/15
    • تعداد بازدید: 620
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: پدیده ی آلودگی هوا در مناطق شهری و صنعتی از مهم ترین مشکلات زیست محیطی است که سلامت انسان ها را تهدید می کند. یکی از مهم ترین منابع آلاینده ی هوای شهرها، وسایل نقلیه است که باعث ورود برخی از آلاینده ها مانند ذرات معلق به اتمسفر می شود. هدف از این مطالعه، بررسی و اندازه گیری غلظت ذرات معلق و فلزات سنگین در 6 ناحیه از شهر رشت و یک ناحیه به عنوان شاهد بوده است.

    مواد و روش ها: در این تحقیق 6 نقطه محدوده شهری و یک نطقه شاهد انتخاب و دستگاه های نمونه برداری در ارتفاع 15-3 متری از سطح زمین نصب شدند. به منظور تعیین غلظت ذرات معلق کوچک تر از 2.5 و 10 میکرون و تعیین غلظت فلزات سنگین در هوای آزاد کلانشهر رشت 270 نمونه در دوره زمانی چهارفصل از ابتدای مهرماه سال 1394 تا انتهای شهریور 1395 انجام شده است، که اندازه گیری ذرات معلق طبق رهنمود سازمان حفاظت محیط زیست آمریکاه هر 12 روز یکبار بصورت 24 ساعته انجام گردید. کار اندازه گیری نمونه ها به کمک دستگاه dust-haz مدل 5000-epam برای ذرات معلق بصورت قرائت مستقیم و برای فلزات سنگین بوسیله پمپ حجم بالا وسپس آنالیز فیلترهای تفلونی هضم شده توسط اسید، بوسیله دستگاه icp مشخص گردید. سایر دستگاه های مورد استفاده درتحقیق رطوبت سنج، دماسنج و فشارسنج بوده است.

    نتایج و نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که بیش ترین و کم ترین غلظت 2.5pm با μg.m-327.7 و 16.33 و برای 10pm با μg.m-347.44 و 27.56 به ترتیب مربوط به ایستگاه های جانبازان و شاهد بود. هم چنین بیش ترین و کم ترین غلظت فلزات سنگین به ترتیب مربوط به ایستگاه های جانبازان و شاهد بوده است. با توجه به عدد فاکتور غنی شدگی بدست آمده در ایستگاه های جانبازان و گلسارکه بالاتراز 10 بود، منشأ فلزات سنگین اندازه گیری شده مصنوعی و در ایستگاه های مصلّی، حمیدیان، رشتیان و شاهد با عدد بین 1 تا 10، منشأ مصنوعی و طبیعی داشته اند. برقراری آزمون anova و پیرسون در نمونه های به دست آمده، نشان داد که بین ذرات معلق و فلزات سنگین در فصول مختلف سال و بین ایستگاه های مختلف، ارتباط و همبستگی معنی داری وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها