• استفاده از ترکیب مدل بازاریابی اجتماعی و انتشار نوآوری در ارتقای فعالیت بدنی زنان شهر یزد: یک مطالعه ترکیبی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 414
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف این مطالعه استفاده از ترکیب مدل بازاریابی اجتماعی و انتشار نوآوری در ارتقای فعالیت بدنی زنان شهر یزد است.

    روش کار: این مطالعه به روش ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شد. در بخش مطالعه کیفی، تجارب 29 نفر زنان شهر یزد از فعالیت بدنی و ورزش مبتنی بر تئوری بازاریابی اجتماعی تبیین شد. در بخش مطالعه کمی پرسشنامه ipaq و پرسشنامه طراحی شده از تحلیل بخش کیفی مبتنی بر سازه های مدل بازاریابی اجتماعی و انتشار نوآوری بررسی گردید و توسط 100 نفر از زنان تکمیل شد.

    یافته ها: نتایج مطالعه کیفی در سه طبقه اصلی شامل بهانه جویی، اعتقادات محدود کننده، احساس سلامتی و نشاط با انجام فعالیت بدنی بود. آزمون ویلکاکسون نشان داد اختلاف معنی داری بین نمره آگاهی و نگرش زنان در خصوص انجام فعالیت بدنی و حرکات ورزشی، در پیش آزمون پس آزمون گروه مداخله وجود ارد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد، همبستگی مثبت متوسط و معنی داری میان مزیت نسبی و تمایل به انجام فعالیت بدنی زنان گروه مداخله (50=n، 0.567=r و0.05p_value<) هم چنین، در گروه مداخله، بین مزیت نسبی و قابل رئیت بودن نیز ارتباط مثبت متوسط و معنی داری برقرار است (50=n و 0.537=r و 0.05p_value<) هم چنین، در گروه مداخله، بین مزیت نسبی و قابل رویت بودن نیز ارتباط متوسط و معنی داری برقرار است (50=n و 0.537=r و 0.05p_value<). آزمون تی همبسته نشان داد: در میزان انعطاف پذیری آزمون بشین و برس (0.000(p= وقدرت گریپ انگشتان دست (0.008=p)، تفاوت معنی داری در نمره های پیش آزمون و پس آزمون گروه مداخله مشاهده شد.

    نتیجه گیری: ترکیب مدل های ذکر شده باید در طراحی برنامه برای فعالیت بدنی و حرکات ورزشی مورد هدف قرار گیرند. شناسایی مانع و فواید فعالیت های بدنی زنان و ترکیب این مدل ها به برنامه ریزان حوزه سلامت کمک می کند تا مناسب ترین روش ها و راهبردها را جهت ارتقاء این رفتار به کار برند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها