• طراحی و ساخت دستگاه تحریک مغناطیسی مغز (bwr-beta1) با امکان تاثیرگذاری روی قشر و نواحی زیر قشری مغز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 589
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف از طراحی این وسیله تحریک مغناطیسی نورون های مغزی برای تغییر فعالیت نواحی مختلف مغز می باشد. این نوع تحریک برخلاف تکنولوژی های پیشین، در قالب یک دستگاه کوچک و قابل حمل و با پروتکل های اثرگذار ارائه شده است.

    روش کار: مغز در پردازش اطلاعات و انجام فعالیت های مختلف از باندهای فرکانسی مشخص استفاده می کند. در این وسیله با بکارگیری یک کویل مغناطیسی باشدت میدان مغناطیسی پایین، فرکانس پولاریزاسیون و دپلاریزاسیون نورون های مغزی تحریک می شود. پس از تحریک، سلول ها متمایل به فعالیت در حوزه فرکانسی اعمال شده می شوند. جهت ارزیابی اثرات این دستگاه روی توجه و تمرکز 19 آزمودنی از طرح تحقیق تجربی استفاده گردید. همزمان از تست توجه و تمرکز استاندارد 2d برای بررسی موازی اثرات این دستگاه روی توجه استفاده شد. در مرحله پایانی الکتروانسفالگرافی کمی (qeeg) برای پایش نتایج تحریک قشر و زیر قشر مغز بکار گرفته شد.

    یافته ها: نتایج مقایسه امتیاز توجه در پیش آزمون 2d و پس آزمون آن در بعد از تحریک به روش t زوجی نشان دهنده افزایش معنادار امتیاز توجه می باشد (0.05p≤ و 7.887210=t، 19=n). در بررسی عملکرد مغز شخص تتا به بتا (ایندکس توجه) در 89.47 درصد از نمونه آماری با بهبود (کاهش) همراه بود.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد دستگاه 1beta-bwr در اثرگذاری روی شاخص توجه و تمرکز و تغییر شکل فعالیت مغز به شکل معنادار اثربخش است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها