• ارتباط خودپنداره بدنی و ترکیب بدن نوجوانان: نقش تعدیل گری آمادگی قلبی عروقی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 471
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در طی دهه های گذشته تحقیقات زیادی در مورد ارتباط خودپنداره بدنی با ترکیب بدن انجام شده است، انگیزه موج تازه برای توجه به این موضوع برسری تاثیر عواملی است که ممکن است در این ارتباط نقش تعدیل کننده داشته باشند؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیل کننده آمادگی قلبی عروقی در ارتباط بین خودپنداره بدنی و ترکیب بدن در نوجوانان بود.

    روش کار: نمونه پژوهش حاضر را 335 نفر از دانش آموزان مدارس متوسطه اول در شهر تهران که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند تشکیل می دهند. ابتدا شاخص های پیکرسنجی قد و وزن، دور کمر با استفاده از متر نواری، چین پوشتی تحت کتفی و سه سر بازویی با استفاده از کولیس و دو 540 متر اندازه گیری شد. سپس دانش آموزان فرم کوتاه پرسشنامه خود توصیفی بدنی مارش (2010) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزارهای spss نسخه 21 و pls نسخه 6 تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد ارتباط معناداری بین bf، wc، bmi، آمادگی قلبی عروقی و خودپنداره بدنی پیدا شد (0.001(p=. هم چنین آمادگی قلبی عروقی ارتباط بین خودپنداره بدنی و ترکیب بدنی را تعدیل می کند.

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه پیشنهاد می کنند مداخلات به جای تاکید صرف بر کاهش شاخص توده بدن در کودکان و نوجوانان بر بهبود آمادگی قلبی عروقی تاکید کنند؛ بنابراین باید در دره نوجوانی مداخلاتی طراحی شود که حداقل بهبود را در آمادگی قلبی عروقی داشته باشند، زیرا تاکید بر آمادگی قلبی عروقی باعث بهبود فاکتورهای روان شناختی، جسمانی و پیشگیری از چاقی و اضافه وزن در دوره نوجوانی می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها