• مقایسه اثر تمرین استقامتی، مقاومتی و ترکیبی به همراه مصرف مکمل بهار نارنج بر برخی از عوامل خطرزای قلبی عروقی در زنان چاق

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 340
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پیشرفت تکنولوژی و در نتیجه کاهش فعالیت های بدنی، نحوه زندگی بسیاری از جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده و بیماری های مختلف بویژه از نوع قلبی عروقی را برای انسان موجب شده است. از این رو هدف از تحقیق حاضر مقایسه اثر تمرین استقامتی، مقاومتی و ترکیبی به همراه مصرف مکمل بهار نارنج بر برخی از عوامل خطرزای قلبی عروقی در زنان چاق بود.

    روش کار: جامعه آماری این تحقیق زنان چاق شهرستان بوشهر بودند که از بین افراد مراجعه کننده در طرح تحقیق 40 نفر به صورت همتاسازی شده، در 4 گروه شامل: 1-تمرین استقامتی و مکمل بهارنارنج (10=n)، 2- تمرین مقاومتی و مکمل بهار نارنج (10=n)، 3- تمرین ترکیبی و مکمل بار نارنج (10=n)4- مصرف مکمل بهار نارنج بدون تمرین (10=n) تقسیم شدند. در مرحله پیش آزمون از کلیه افراد گروه ها به صورت ناشتا و در مرحله پس آزمون نیز 24 ساعت بعد از اجرای آخرین جلسه ی تمرین، شاخص های hdl ldl اندازه گیری شد. تمرینات گروه استقامتی شامل 35 دقیقه دویدن بر روی تردمیل با شدت 70 درصد ضربان بیشینه قلب هر نفر اجرا شد. برنامه تمینی گروه مقاومتی شامل حرکات پرس سینه با هالتر، زیر بغل روئینگ، دست جمع (دوبل)، جلو بازو با سیمکش پشت بازو با سیمکش ایستاده، پرس سرشانه ماشین، جلو پا ماشین، اسکوات با هالتر (دستگاه)، لیفت ساده با هالتر، پشت ران خوابیده و ساق پا ایستاده با دستگاه بود. هم چنین برنامه تمرینی گروه ترکیبی شامل تمرینات هوازی و قدرتی بود که به مدت 8 هفه، 3 جلسه در هفته و هر جلسه به مدت 60 دقیقه اجرا شد. مکمل بهار نارنج با دوز 100 میلی گرم بصورت کپسول بود که آزمودنی ها در طول هر روز یک عدد از آن را مصرف کردند. جهت بررسی فرضیات تحقیق از آزمون t همبسته و تحلیل واریانس یک راهه (anpva) استفاده شد.

    یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که 8 هفته تمرینات استقامتی و ترکیبی به همراه مصرف مکمل بهار نانج موجب بهبودی عوامل خطرزای قلبی عروقی مردان چاق می شود. نتایج نشان داد تمرین استقامتی به همراه مکمل یاری بهار نارنج و تمرین ترکیبی به همراه مکمل بهار نارنج بطور معنی داری موجب کاهش ldl و هم چنین افزایش معنی دار hdl شدند. تمرین مقاومتی به همراه مصرف مکم و هم چنین گروه مصرف مکمل بهار نارنج بدون انجام تمرین، هیچ اثر معنی داری بر شاخص های اندازه گیری شده نداشت. هم چنین در مقایسه بین گروهی نتایج نشان داد تمرین استقامتی و مصرف مکمل بهارنارنج نسبت به سایر روش های تمرینی اثر معنی دار بیش تری بر عوامل خطرزای قلبی عروقی داشت.

    نتیجه گیری: این یافته نشان می دهد که تمرین استقامتی و ترکیبی به همراه مصرف مکمل بهارنارنج می تواند شاخص های خطرزای قلبی را کاهش دهدو در جهت بهبود سلامتی و تندرستی افراد چاق موثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها