• بررسی رابطه بین هوش معنوی با پرخاشگری و اعتماد به نفس در بین دختران ورزشکار نخبه والیبال 15 تا 18 سال استان گیلان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 498
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارتباط بین هوش معنوی با پرخاشگری و اعتماد به نفس در دختران ورزشکار نخبه والیبال 15 تا 18 سال استان گیلان انجام شد. این پژوهش از نوع و روش آن نیز همبستگی بود.

    روش کار: جامعه آماری در این پژوهش، شامل کلیه دختران ورزشکار نخبه والیبال 15 تا 18 سال استان گیلان به تعداد 541در سال 1396 بودند که از بین آن ها نمونه ای به حجم 225 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه های هوش معنوی کینگ (2008)، اعتماد به نفس روزنبرگ (1965) و پرخاشگری باس و پری (1992) استفاده شد. هم چنین برای تحلیل داده ها از آزمون های آماری پارامتریک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.

    یافته ها: نتایج نشان دادند که بین هوش معنوی با پرخاشگری و اعتماد به نفس، هوش معنوی با پرخاشگری و هوش معنوی با اعتماد به نفس، در دختران ورزشکار نخبه والیبال 15 تا 18 سال استان گیلان رابطه وجود دارد؛ به طوری که می توان 24.4 درصد تغییرات هوش معنوی را با استفاده از تغییرات متغیرها بین پرخاشگری و اعتماد به نفس ورزشکاران، 26 درصد تغییرات هوش معنوی را با استفاده از تغییرات مولفه های پرخاشگری و 11.7 درصد تغییرات هوش معنوی را با استفاده از تغییرات مولفه اعتماد به نفس تبیین نمود.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که پرخاشگری و اعتماد به نفس پیشگوی مناسبی برای هوش معنوی در دختران ورزشکار نخبه والیبال می باشد و در نتیجه مربیان باید در انتخاب اعضای تیم به ایتم های هوش معنوی توجه نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم