• تاثیر یک ماه تمرینات منتخب بر گشتاور ران و زانو، استقامت عضلانی، توان هوازی و بی هوازی، ترکیب بدنی و اجرای کاتای قهرمانان بین المللی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 274
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تمرینات منتخب یک ماهه در کاراته شامل قدرت، هوازی و کاتا بر گشتاورهای فلکشن و اکستنشن ران و زانو، استقامت عضلانی، توان هوازی و بی هوازی، ترکیب بدنی و اجرای کاتای قهرمانان بین المللی کاتای تیمی سه نفره ایران با ساقه قهرمانی لیگ های جهانی و آسیا صورت گرفت.

    روش کار: این کاتاروها با دامنه سنی 3±31.5 سال، شاخص توده بدنی 1.5±25.5 کیلوگرم بر متر، درصد چربی 1.5±12.5 در تمرینات یک ماهه شامل هشت جلسه هوزای، شش جلسه قدرتی، شش جلسه تکنیک و کاتا و چهار جلسه ترکیبی (قدرت و هوازِی) شرکت کردند.

     یافته ها: نتایج افزایش قابل توجهی در تمامی گشتاورها نشان دادند. هم چنین افزایش قابل توجهی در مقادیر استقامت عضلانی مرتبط با نیم اسکلت (50 درصد)، پرس سینه (19.5 درصد)، بارفیکس (33.5 درصد) و در اجرای کاتا بهبودی از نسبتاً قوی به قوی مشاهده شد.با این حال در مقادیر ترکیب بدنی، توان هوازی و توان بی هوازی تغییر چندانی مشاهده نشد. هم چنین مقادیر اضافه وزن تیم کاتا کاهش جزئی را نشان داد که این وضعیت می تواند در عدم بهبود توان هوازی و توان انفجاری و عدم ارتقای کاتا اثرگذار باشد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد علی رغم مفید بودن تمرینات مرسوم کاراته، جهت اثربخشی بیش تر باید به نیازهای فردی، رژیم غذایی مناسب و تمرینات تکمیلی توجه ویژه ای شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها