• اثر تعاملی مصرف زنجبیل و تمرین هوازی بر غلظت اسیدهای چرب آزاد (ffa) پس از یک جلسه فعالیت هوازی تامرز واماندگی در مردان چاق

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 522
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پیشرفت تکنولوژی و بدنبال آن کم تحرکی افراد موجب اضافه وزن و چاقی می شود که این موضوع در نهایت موجب می شود افراد به بیماری های مختلفی دچار شوند. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مکمل یاری زنجبیل بر غلظت اسیدهای چرب آزاد پس از یک جلسه فعالیت هوازی تا مرز واماندگی در مردان چاق بود.

    روش کار: تحقیق حاضر از نظر روش نیمه تجربی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. آزمودنی های تحقیق 20 نفر از مردان چاق با میانگین سن 35 سال، قد 162 سانتی متر، 88 کیلوگرم و نمایه توده 33.58 بودند که در دو گروه تجربی (مکمل زنجبیل و تمرین هوازی شدید 10 نفر) و گروه کنترل (تمرین هوازی 10 نفر) قرار گرفتند. یک هفته قبل از اجرای فعالیت هوازی، حداکثر اکسیژن مصرفی آزمودنی ها، جهت تعیین شدت تمرینات، اندازه گیری شد. پروتکل تمرینی شامل 45 دقیقه فعالیت هوازی به صورت جاگینگ با شدت 65 درصد ضربان قلب بیشنه بود. شرکتت کنندگان 30 دقیقه قبل از شروع فعالیت، 1200 میلی گرم دارونما گروه کنترل و 1200 میلی گرم مکمل زنجبیل مصرف کردند. قبل و بلافاصله بعد از اجرای تمرین میزان اسیدهای چرب آزاد خون آزمودنی ها اندازه گیری شد. برای این منظور پنج میلی لیتر از خون وریدی دست راست آزمودنی ها در حالت نشسته، توسط متخصص ازمایشگاه و به داخل لوله همولیز منتقل شد. جهت جداسازی سرم از لخته با لوبه های همولیز با دور 500 (rpm) به مدت 3 دقیقه سانتریفیوژ و سرم تشکیل دهنده به عنوان نمونه داخل دو میکروتیوپ با حجم 2 میلی لیتر منتقل و جهت نگهداری به دمای 21 درجه سانتی گراد منتقل گردید. جهت بررسی فرضیات تحقیق از آزمون t همبسته و t مستقل استفاده شد. ضمناً آزمون کلموگروف-اسمیرونف جهت بررسی طبیعی بودن توزیع مورد استفاده قرار گرفت. سطح معناداری نیز برای تمام محاسبات (0.05 (p<در نظر شد.

    یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد میزان تغییرات اسیدهای چرب آزاد (ffa) در گروه تجربی (مصرف مکمل زنجبیل همراه با تمرین هوازی) بطور معنی داری نسبت به گروه کنترل (تمرین هوازی شدید) افزایش یافته است. نتایج حاکی از این بود که تمرین هوازی به همراه مکمل زنجبیل بر روی افزایش چربی سوزی در بدن اثرگذار است.

    نتیجه گیری: با توجه به اثرات خوب تمرین هوازی به همراه مکمل زنجبیل، از این رو مصرف مکمل زنجبیل به همراه تمرین هوازی برای افراد چاق و دارای اضافه وزن در جهت کاهش چربی پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم