• مروری بر اثر مواد غذایی (اسیدچرب امگا3، عصاره زعفران، آویشن)؛ مکمل ها (کراتین و وی)، تمرینات ورزشی (سرعتی- استقامتی) و ماده معدنی (زینک) بر میزان سطح پلاسمایی هورمون تستوسترون

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 307
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تستوسترون، هورمونی است آنابولیسمی که از غدد جنسی ترشح شده و علی رغم تاثیرات جنسی، در تنظیم و تغییرات متابولیسم بافت های مختلف از جمله عضلات نقش بسیار مهمی ایفا می کند و عواملی هم چون تغذیه و کم تحرکی در مقدار تولید و ترشح آن موثر است. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر مواد غذایی (اسید چرب امگا 3، عصاره زعفران، آویشن)؛ مکمل ها (کراتین و وی)، تمرینات ورزشی (سرعتی- استقامتی) و ماده معدنی (زینک) بر میزان سطح پلاسمایی هورمون تستوسترون بود.

    روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به بررسی بیش از 10 مقاله علمی- پژوهشی صورت گرفته پیرامون موضوع مقاله در یک دهه اخیر می پردازد.

    یافته ها: نتایج نشان از افزایش معنی دار سطح تستوسترون پلاسمایی با مصرف رژیم غذایی حاوی امگا3 با دوزهای 0.25، 0.5 و 0.75 میلی گرم روزانه طی 30 روز، هم چنین عصاره زعفران با دوز 100 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم در 48 ساعت در طی 20 روز و عصاره هیدروالکلی آویشن کوهی با دوز 400 میلی گرم در طی 28 روز داد. بعلاوه، مصرف 20 گرم کراتین روزانه به همراه تمرینات سرعتی طی 6 روز و انجام تمرینات استقامتی به همراه مکمل یاری پروتئین وی (whey) طی هشت هفته نیز منجر به افزایش معنی دار سطح تسوسترون پلاسمایی شده؛ برخلاف اینکه مصرف زینک نتوانست کاهش تستوسترون را در مایکروگرایتی شبیه سازی شده جبران کند.

    نتیجه گیری: نتایج بررسی نشان داد مصرف امگا 3، عصاره زعفران، عصاره هیدروالکلی آویشن کوهی، کراتین با انجام تمرینات سرعتی و پروتئین وی با انجام تمرینات استقامتی منجر به افزایش معنی دار ترشح تستوسترون گردیده اما مکمل زینک منجر به این نتیجه نمی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها