• بررسی تاثیر هوش هیجانی بر فرسودگی شغلی معلمین تربیت بدنی آموزش پرورش شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 241
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: حیاتی ترین و اصلی ترین دارایی هر سازمان نیروی انسانی آن سازمان محسوب می گردد؛ کیفیت و توانمندی نیروی انسانی مهم ترین عامل بقا و حیات سازمان است. از نظر «دراکر» ردش اقتصادی مرهون توانمند کردن کارکنان فرهیخته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هوش هیجانی بر فرسودگی شغلی معلمین تربیت بدنی آموزش پرورش شهر تهران انجام گرفته است.

    روش کار: روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی"برادبری گریاوس" و پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی "مازلاک" می باشد. روش های آماری مورد استفاده در این پژوهش روش رگرسیون خطی و آزمون فریدمن است.

     یافته ها: نتایج بدست آمده از این پژوهش بیانگر آن است که هوش هیجانی و تمامی ابعاد آن شامل خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیری رابطه تاثیری منفی و معنادار بر فرسودگی شغلی معلمین آموزش پرورش شهر تهران داشته اند. نتایج هم چنین نشان داد که از بین ابعاد هوش هیجانی، مدیریت رابطه در اولویت اول اهمیت قرار می گیرد.

     نتیجه گیری: نتایج این تحقیق اثبات کرد که هر چه هوش هیجانی و ابعاد آن بین معلمین افزایش یابد، فرسودگی شغلی بطور چشمگیری کاهش می یابد. معلمین باهوش هیجانی بالاتر، از توانایی و مهارت های بیش تری در اداره عواطف خود در برخورد با مشکلات و مسائل محیط کار و زندگی برخوردارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها