• اثر تمرین استقامتی و مصرف مکمل کورکومن بر نشانگران آسیب کبدی در مردان مبتلا به کبد چرب غیر الکلی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 514
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بیماری کبد چرب غیرالکلی متداول ترین وضعیت مزمن کبدی است که در جوامع کنونی در حال پدیدار شدن می باشد، مسیرو محدوده این بیماری از بالا رفتن بدون علامت سطوح آنزیمی کبد تا سیروز کبدی و همراه با شکایاتی از نارسایی حاد کبد و سرطان سلول های کبدی معرفی می گردد. از این رو تحقیق حاضر اثر تمرین استقامتی (هوازی) و مصرف مکمل کورکومین بر نشانگران آسیب کبدی در مردان مبتلا به کبد چرب غیر الکلی را مورد بررسی قرار داده است.

    روش کار: این تحقیق از نوع کاربردی و نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود که دو گروه تجربی مورد مقایسه قرار گرفتند. جامعه آماری این تحقیق بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی با دامنه سنی 45 تا 50 سال که تحت نظارت و درمان پزشک متخصص شهرستان گناوه بودند. نمونه آماری این تحقیق  را تعداد 16 بیمار مرد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی تشکیل می دادند که به صورت داوطلبانه پس از ارائه برگه سونوگرافی به محقق به منظور تایید بیماری کبد چرب جهت شرکت در این تحقیق آمادگی خود را اعلام کردند. نمونه ی آماری به روش نمونه گیری انتخابی در دسترس و به طور تصادفی  انجام پذیرفت. گروه بندی شامل گروه 1: تمرین استقامتی همراهبا مصرف مکمل کورکومین (8=n) و گروه 2: تمرین استقامتی همراه با مصرف دارونما (8=n) بود. گروه تجربی 90 میلی گرم کورکومین و گروه دارونما 90 میلی گرم آرد گندم مصرف کردند. آنزیم های آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتاتآمینوترانسفراز به روش فتومتریک آنزیماتیک توسط دستگاه اتوآنالایزر بیوشیمی و با استفاده از کیت شرک پارس آزمون اندازه گیری شد. تمرینات هوازی به مدت زمان 35 دقیقه با شدت 70 درصد ضربان قلب بیشینه انجام شد. زمان انجام پروتکل تمرینی فوق 8 هفته بود و در هر هفته آزمودنی ها 3 جلسه تمرین کردند. جهت بررسی فرضیات تحقیق از آزمون t همبسته و t مستقل استفاده شد. سطح معناداری نیز برای تمام محاسبات (0.05(p< در نظر گرفته شده است.

    یافته ها: نتایج نشان داد 8 هفته مصرف مکمل کورکومین به همراه تمرین استقامتی، آنزیم های آسپارت آمینوترانسفر و آلانین آمینوترانسفراز را بطور معنی داری کاهش داد (0.0001 (p<. هم چنین تمرین استقامتی مکمل نیز بر کاهش آلانینآمینوترانسفراز اثرگذار بود (0.02(p<. اما در مقایسه بین گروهی نتایج بیان گر آن بود که ترکیب تمرین استقامتی و کورکومین بطور چشم گیری شاخص های فوق را نسبت به گروه استقامتی (دارونما) بیش تر کاهش داده است.

    نتیجه گیری: با توجه به اثرات تمرین استقامتی و کورکومین بر آنزیم های کبدی، توصیه می شود مبتلایان به بیماری کبد چرب برای بهبود وضعیت کبد خود از ترکیب تمرین استقامتی و مکمل کورکومین استفاده نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها