• مقایسه عوامل زیست حرکتی کودکان نابینا و ناشنوا با کودکان عادی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 616
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کودکان معلول به سبب محدودیت های جسمانی در معرض کم تحرکی و کاهش فعالیت بدنی هستند. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل آمادگی جسمانی کودکان معلول بینایی و شنوایی و ارتباط آن با معلولیت صورت گرفت.

    روش کار: در این مطالعه مورد شاهدی 16 کودک نابینا و 30 کودک ناشنوای 6-12 ساله به صورت هدفمند و از جامعه در دسترس انتخاب و 60 کودک سالم بعنوان گروه کنترل در پژوهش شرکت نمودند. در بررسی آمادگی جسمانی متغیرهای آمادگی قلبی تنفسی (تست پله سه دقیقه ای)، قدرت پنجه برتر و استقامت عضلانی (دراز و نشست)، انعطاف پذیری (خمش و رسش و بلندکردن تنه) و تعادل ایستا (آزمون اصلاح شده لک لک) و پویا (زمان برخاستن و نشستن) ارزیابی شدند. برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی lsd استفاده گردید.

    یافته ها: نتایج نشان داد که قدرت پنجه دست برتر نابینایان کم تر از ناشنوایان (0.007=(p و افراد سالم (0.007=(p، استقامت قلبی تنفسی نابینایان و ناشنوایان کم تر از گروه سالم بود (0.001=(p. هم چنین در آزمون استقامت عضلانی (0.001=(p، انعطاف پذیری تنه (0.001=(p و تعادل ایستا و پویا تفاوت معناداری بین گروه نابینایان و ناشنوایان مشاهده شد (0.001=(p. اما این اختلاف بین گروه ناشنوایان و سالم مشاهده نگردید (0.171=p، 0.935=p). نتایج آزمون انعطاف پذیری پشت و همسترینگ نیز تفاوت معناداری بین گروه ها نشان نداد (0.365=(p.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که اختلالات حسی موجب ضعف برخی از فاکتورهای آمادگی جسمانی مانند استقامت قلبی تنفسی، استقامت و قدرت عضلانی و تعادل کودکان معلول حس به خصوص نابینایان می گردد، لذا توجه بیش تر به برنامه های آمادگی جسمانی معلولان حسی و هدایت این کودکان به سمت فعالیت های ورزشی  ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها