• اثر تعداد جلسات تمرین طناب زنی در طول هفته بر عملکرد عضلات شکمی نوجوانان شهرستان جم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 371
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: داشتن آمادگی جسمانی مطلوب می تواند زندگی سالم را در نوجوانان تضمین کند و موجبات رشد و توسعه عضلاتی را در پی داشته باشد. از این رو هدف تحقیق حاضر، بررسی اثر تعداد جلسات تمرین طناب زنی در طول هفته بر عملکرد عضلات شکمی نوجوانان شهرستان جم بود.

    روش کار: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش پژوهش در آن نیمه تجربی بود که با طرح پیش آمون و پس آزمون اجرا گردید. به این منظور از میان دانش آموزان دختر 13 تا 15 سال شهرستان جم، تعداد 28 نفر، انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه تجربی (1، 2 و 3 جلسه تمرین هفتگی) و یک گروه کنترل (هر کدام 7 نفر) تقسیم شدند و به مدت 6 هفته به انجام تمرینات پرداختند. تمرینات شامل حرکات تخصصی شکم با حجم و شدت مساوی برای همه گروه های تمرینی بود و از آزمون دراز و نشست با زانوی خم در 60 ثانیه جهت ارزیابی عملکرد عضلات شکم آزمودنی ها، استفاه شد. هم چنین برای آزمون فرضیه های تحقیق از روش آماری t وابسته و (anova) استفاده گردید.

    یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که تنها دو و سه جلسه تمرین در هفته بر عملکرد عضلانی دانش آموزان تاثیری معنی داری دارد. این در حالی بود که بین گروه 3 جلسه با گروه 1 و 2 جلسه نیز تفاوت معنی داری یافت شد.

    نتیجه گیری: این یافته نشان می دهد که با وجود اثر بخشی بیش تر  تمرینات 3 جلسه در هفته بر استقامت عضلات شکم آزمودنی ها و از طرفی محدودیت زمان درس تربیت بدنی در مدارس (1 جلسه در هفته)، بایستی حداقل 2 جلسه تمرین هفتگی، جهت بهره وری بیش تر لحاظ شود، چرا که یک جلسه تمرین نمی تواند بر عملکرد عضلانی موثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها