• تاثیر یک جلسه تمرینات مقاومتی در دو شدت متفاوت بر سطوح فیبرینوژن و پروتئین واکنشگر c در دانشجویان دختر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 406
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: برسی ها حاکی از بهبود عوامل التهابی پس از فعالیت بدنی منظم است. با وجود این اثر این رابطه اثر شدت جلسات تمرین در دختران به طور کامل مشخص نمی باشد. هدف از پژوهش حاضر تاثیر یک جلسه تمرینات مقاومتی در دو شدت متفاوت بر سطوح سرمی فیبرینوژن و پروتئین واکنشگر c در دانشجویان دختر می باشد.

     روش کار: 36 دختر دانشجوی تربیت بدنی (با میانگین سنی 1.3± 20.7 سال، وزن 1.3±58.4 کیلوگرم، قد 0.9±16.41 سانتی متر شاخص توده بدن 0.5±2.31 کیلوگرم بر مترمربع) داوطلبانه در این طرح شرکت کرده و به سه گروه تمرین مقاومتی با شدت زیاد (70-90 درصد یک تکرار بیشینه، 12نفر)، تمرین مقاومتی با شدت کم (60-40 درصد یک تکرار بیشینه، 12 نفر)و گروه بدن ورزش (کنترل، 12 نفر) تفکیک شدند. سپس دو گروه تجربی یک برنامه تمرینی یک جلسه ای که شامل حرکات جلوباز، پرس سینه، زیر بغل، اکستنشن تنه و پشت بازو  با هالتر بود را در 5 ست با استراحت سی ثانیه ای بین ست ها و زمان استراحت 2 دقیقه ای بین حرکات را اجرا کردند نمونه های خون قبل و 24 ساعت پس از پایان پروتکل تحقیق جهت اندازه گیری سطوح فیبرینوژن و پروتئین واکنشگر c گرفته شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد تغییرات سطوح فیبرینوژن و پروتئن واکنشگر c در پاسخ به یک جلسه تمرین مقاومتی در هر دو شدت کم و زیاد در مقایسه با گروه کنترل، افزایش و تفاوت معنی داری داشته است (0.05(p≤ اما بین دو گروه تمرین، تفاوت معنی داری مشاهده نشد (0.05(p≥.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد تمرین مقاومتی در هر دو شدت تمرینی سبب آسیب جدی به سلول های عضله اسکلتی گردیده است. احتمالاً این تمرینات صرف نظر از شدت آن در طولانی مدت  بتوانند سبب ایجاد زمینه ی سازگاری و بهبود آسیب در دختران شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها