• ارتباط میان سطح تحصیلات و نوع واکنش بازدارنده پیشنهادی در قبال پدیده دوپینگ در میان ورزشکاران استان کرمانشاه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 330
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان سطح تحصیلات و نوع واکنش بازدارنده پیشنهادی در قبال پدیده دوپینگ در میان ورزشکاران استان کرمانشاه می باشد.

     روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی و به صورت میدانی انجام گرفته است. به منظور جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته دارای 40 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه با نظرخواهی از اساتید مرتبط با موضوع پژوهش مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 0.79 گزارش شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه ی ورزشکاران استان کرمانشاه تشکیل می دادند، 700 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه آماری تعیین شدند که در نهایت از 431 پرسشنامه سالم استفاده شد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار spss انجام گرفت.

     یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد 81.5 درصد ازمودنی ها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، هم چنین نتایج آزمون واریانس مولفه واکنش های پیشنهای بازدارنده در قبال دوپینگ بین گروه های تحصیلی مختلف ورزشکاران استان کرمانشاه اختلاف معنی داری آماری نشان داد، لذا واکنش های پیشنهادی بازدارنده در قبال دوپینگ در گروه های تحصیلی همسان نبودند. یعنی با افزایش سطح تحصیلات واکنش های پیشنهادی بازدارنده در قبال دوپینگ در بین ورزشکاران استان کرمانشاه مثبت بود و هم چنین با اعمال محرومیت علیه دوپینگ موافق بودند.

     نتیجه گیری: به نظر می رسد کسانی که سطح تحصیلات بالایی دارند نسبت به مبحث دوپینگ با دید علمی نگاه کرده و در این مورد یعنی استفاده از مواد نیروزا  کم تر تحت تاثیر هیجانات قرار می گیرند در صورتی که سطح تحصیلات در بین افراد جامعه بیش تر شود، تاثیرپذیری از هیجانات در مصرف مواد نیروزا کم تر می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها