• مقایسه مشکلات روانشناختی و کیفیت روابط زناشویی در مادران کودکان بیش فعال و عادی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 390
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه مشکلات روان شناختی و کیفیت روابط زناشویی در مادران کودکان پیش فعال و عادی انجام شد.

     روش کار: مطالعه حاضر از نوع مطالعات علی- مقایسه ای است که در آن از بین کلیه مادران دارای کوک 7 تا 12 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه که پس از تشخیص جهت درمان فرزندان خود به کلینیک مشاوره ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر شیراز و کلینیک تخصصی اعصاب روان مراجعه کرده بودند که با روش نمونه گیری در دسترس 120 نفر و هم چنین از بین کلیه مادران دارای کودک عادی 7 تا 12 ساله که فرزندان آن ها در مدارس ابتدایی ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر شیراز مشغول به تحصیل بودند نیز با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 120 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند (اعضای نمونه در متغیرهای سن، جنسیت و تحصیلات همتا شدند). پرسشنامه مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس (dass-21) و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند و جهت تحلیل داده های جمع آوری شده از آماره های توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده شد.

    یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه از مادران مورد مطالعه در تمام متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری وجود دارد. بررسی میانگین نمرات دو گروه در متغیرهای پژوهش نشان می دهد که مادران دارای فرزند عادی در پرسشنامه رضای زناشویی نمرات بالاتر و مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال بیش فعالی در متغیرهای افسردگی، اضطراب و استرس نمرات بالاتری به دست آورده اند.

     نتیجه گیری:  بنابراین می توان نتیجه گرفت که اختلال بیش فعالی در فرزندان مشکلات فراوانی را برای مادر ایجاد می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها