• بررسی تاثیر 8 هفته تمرینات دایره ای شدید بر سطوح سرمی عامل مغذی عصبی مشتق از مغز و آیریزین در زنان سالمند دارای سندروم متابولیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 315
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: فعالیت جسمانی از طریق افزایش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش چربی های بدن محرکی موثر برای بهبود تندرستی سالمندان دارای سندرم متابولیک می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر 8 هفته تمرینات دایره ای شدید بر سطوح سرمی bdnf و آیزین در زنان سالمند دارای سندروم متابولیک در خرم آباد بود.

    روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 18 زن سالمند (سن:6.17±71.00 سال، وزن: 9.18±62.22 کیلوگرم، قد: 3.27±153.67 سانتی متر) دارای سندرم متابولیک به طور داوطلبانه شرکت کردند. آزمودنی ها ضمن انجام امور روزمره خود در یک پروتکل 8 هفته ای تمرین دایره ای با شدت بالا شرکت کردند که 3 جلسه در هفته اجراء می شد. 24 ساعت قبل از اجرای پروتکل تمرینی و 48 ساعت پس از اتمام پروتکل  تمرینی نمونه خونی توسط کارشناس آزمایشگاه از آزمودنی ها در حالت ناشتا بین ساعت 7 و 30 دقیقه تا 8 گرفته شد. برای اندازه گیری سطوح سرمی bdnf و آیزین از کیت های الایزا استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t همبسته استفاده شد و سطح معنی داری 0.05 p< در نظر گرفته شد.

    یافته ها: نتایج افزایش معنی دار سطوح استراحتی سرمی bdnf و آیزین در مقایسه با مقادیر پیش آزمون در زنان سالمند دارای سندم متابولیک را نشان داد (p<0.05).

    نتیجه گیری: تمرینات دایره ای شدید در زنان سالمند دارای سندرم متابولیک غلظت های سرمی bdnf و آیریزین را افزایش می دهد و احتمالاً افزایش این دو عامل می تواند اثرات مفیدی بر نیمرخ لیپیدی این افراد داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها