• اثر مکمل یاری پروتئین وی همراه با تمرین مقاومتی بر شاخص های آنتی اکسیدانی و کوفتگی عضلانی تاخیری مردان پرورش اندام کار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 333
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تمرینات مقاومتی سنگین همواره برای افزایش حجم عضلانی با اهداف بهبود ظاهر بدنی مناسب، موفقیت در مسابقه یا کسب قدرت در افراد رواج یافته است. ورزشکاران مقاومتی برای کنترل رادیکال های ازاد و بهبود عملکرد ورزشی از مکمل های ویتامینی و تجاری بسیاری استفاده می کنند. یکی از رایج ترین این مکمل های ورزشی پروتئین وی است. از این رو هدف از این تحقیق اثر مکمل یاری پروتئین وی همراه با تمرین مقاومتی بر شاخص های آنتی اکسیدانی و کوفتگی تاخیری مردان پرورش اندام کار بود.

    روش کار: آزمودنی های این تحقیق 42 نفر از مردان پرورش اندام کار، در دو گروه 23 نفری مکمل و 19 نفری دارونما با دامنه سنی 20-27 ساله بودند که به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند. این پژوهش از نوع نیمه تجربی و از لحاظ هدف کاربردی بود. برای اندازه گیری فاکتورهای خونی از آزمودنی ها در دو مرحله (پیش آزمون و پس آزمون) قبل و بعد از 6 هفته (تمرینات مقاومتی+ مصرف مکمل و تمرینات مقاومتی+ دارونما) به عمل آمد. مصرف مکمل در سه وعده 30 گرمی، صبح ناشتا، بعد از تمرین و بعد از شام  زیر نظر مربی مورد استفاده قرار گرفت. پروتکل تمرین مقاومتی شامل هشت حرکت پرس سینه، جلو پا، پشت بازو سیم کش، پرس پا، سرشانه، شکم، جلو باز و سیم کش، زیر بغل سیم کش بود. آزمودنی ها در دو هفته اول با شدت 60 درصد، در دو هفته دوم با شدت 70 درصد و دو هفته سوم با شدت 80 درصد یک تکرار بیشینه، تعداد تکرار 8 الی 12، استراحت بین هر ست 60 ثانیه و 3-4 جلسه در هفته به تمرین پرداختند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t مستقل استفاده شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که مقایسه بین مقادیر گلوتاتیون پلاسما (0.0001(p=، آنتی اکسیدان تام پلاسما (0.0001(p=، مالون دی آلدهید (0.002(p=، لاکتات دهیدروژناز (0.012(p=، کراتین کیناز (0.005(p=، در دو گروه تمرینات مقاومتی+ مصرف مکمل و تمرینات مقاومتی+ دارونما معنی دار می باشد.

     نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق به نظر می رسد مصرف مکمل پروتئین وی همراه با تمرینات مقاومتی می تواند از اثرات رادیکال های آزاد با بهبود ظرفیت آنتی اکسیدانی تام پلاسما، گلوتاتیون و مالون دی آلدهید جلوگیری کند و با کاهش در شاخص های آسیب عضلانی تاخیری موجب بهبود فرایند دوره ریکاوری پس از فعالیت های ورزشی آسیب زا شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها