• نیازسنجی ورزشی افراد 40 سال به بالا شهروند رودهن با تاکید بر جنبه های سبک زندگی، سلامت اجتماعی جهت گرایش به فعالیت های ورزشی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 345
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی نیازهای ورزشی افراد چهل سال به بالا با تاکید بر جنبه های سبک زندگی، سلامت اجتماعی جهت گرایش به فعالیت های ورزشی، روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ جمع آوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی است.

    روش کار: جامعه آماری تحقیق، جمعیتی شامل تمام افراد بالای چههل سال اعم از زن به تعداد 4209 نفر و مرد به تعداد 4776 نفر را در شهر رودهن تحت پوشش قرار می دهد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 384 نفر در نظر گرفته شد. با توجه به زیاد بودن جامعه از نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده می شود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های داده های جمعیت شناختی و پرسش نامه سبک زندگی سلامت محور از 52 سوال تشکیل شده است و پرسش نامه ی سلامت اجتماعی کییز که شامل 15 سوال بوده و 5 بعد انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی، شکوفایی اجتماعی و انطباق اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی برای خلاصه کردن و طبقه بندی داده های خام و محاسبه میانگین، فراوانی انحراف معیار و رسم نمودارها و جداول استفاده شده است و از آزمون کلموگروف- اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده ها استفاده شده است.

    یافته ها: نتایج نشان می دهد بین سبک زندگی و ارتقای سلامتی افراد چهل سال به بالا رابطه معنی داری وجود دارد. سطح معنی داری رابطه برابر با (0.004) که کوچک تر از 0.05 است. هم چنین ضریب همبستگی در آزمون پیرسون برابر با (0.219) می باشد. بنابراین می توان گفت جهت و شدت رابطه این دو متغیر مستقیم (مثبت) و در حد ضعیف می باشد. بدین معنا که هر چه سبک زندگی افراد سالم تر باشد احتمال بیشتر می شود.

    نتیجه گیری: عادت به ورزش به عنوان یک عامل هم از نقطه نظر سلامتی، می تواند زندگی شهروند را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا بدون تردید، شرکت در برنامه های ورزشی، کسب قدرت بدنی، صحت و سلامت جسمی، آثار و نتایج روانی اجتماعی قابل ملاحظه ای به ارمغان می آورد. سازگاری فرد با محیط اجتماعی که هدف عمده ی اجتماعی شدن است ارتباط سالم و موثری بین فرد و جامعه برقرار می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها