• بررسی ارتباط ورزش با استرس، اضطراب و افسردگی زنان یائسه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 344
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: با توجه به مشکلات جسمی و روان شناختی فراوان که زنان را در دوره یائسگی تهدید می کند و کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد این مطالعه با هدف بررسی ارتباط ورزش با میزان تنیدگی، اضطراب و افسردگی زنان یائسه در شهرستان تویسرکان در سال 1395 انجام شد.

     روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی می باشد. نمونه ها شامل 90 زن یائسه بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از میان مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان تویسرکان انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه 21 سوالی تنیدگی، اضطراب و افسردگی لاویبوند، هم چنین فرم 19 سوالی اطلاعات دموگرافیک بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های کولموگوف اسمیرنوف و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند.

     یافته ها: بر اساس یافته ها تفاوت آماری بین میانگین نمره افسردگی و تنیدگی زنان با فعالیت بدنی آنان وجود داشت (0.05(p<. اما بین وضعیت اضطراب زنان با فعالیت بدنی آن ها ارتباط معناداری مشاهده نشد (0.05(p> بین نمره افسردگی و تنیدگی زنان با ورزش نامنظم و غیرورزشکار نیز اختلاف معناداری مشاهده شد.

     نتیجه گیری: با توجه به نتایج این تحقیق به نظر می رسد ورزش در بهبود وضعیت خلفی زنان یائسه از جمله در میزان افسردگی و تنیدگی موثر باشد و پیشنهاد می شود از آن در کنار سایر روش های دیگر در پیش گیری و درمان این گونه علائم استفاده گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها