• تاثیر یک دوره تمرینات ورزش مغزی بر تعادل ایستا و پویای مردان سالمند

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 522
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تعادل و مسائل مربوط به سالمندی از چالش های پیش روی هر اجتماعی می باشد. لذا،هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرینات مغزی بر تعادل ایستا و پویای مردان سالمند بود.

    روش کار: در مطالعه نیمه تجربی حاضر با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، به روش در دسترس 30 مرد سالمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی 15 نفری تجربی (میانگین سنی: 4.41±76.85) و کنترل (میانگین سنی: 3.24±77.08) تقسیم شدند. شرکت کنندگان هر دو گروه، آزمون شارپندرومبرگ برای ارزیابی تعادل ایستا و آزمون برگ را برای ارزیابی تعادل پویا در پیش آزمون و بعد از 16 جلسه تمرین (فقط گروه تجربی)، در پس آزمون به طور کاملاً مشابه هم انجام دادند. گروه تجربی در طی هشت هفته، هفته ای دوبار و هر جلسه 30 دقیقه به اجرای تمرینات ورزش مغزی پرداخته و گروه کنترل در طی این مدت تمرینی انجام ندادند. داده ها توسط آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون های تعقیبی تی مستقل و وابسته در سطح معناداری 0.05p≤ به کمک نرم افزا spss نسخه 25 تحلیل شدند.

    یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب نشان دهنده معناداری تعامل آزمون و گروه بود (0.05p<). نتایج نشان داد که بین گروه تجربی و کنترل در تمامی متغیرهای وابسته تفاوت معنادار وجود دارد (0.05p<). سپس بررسی بیش تر توسط آزمون های تی وابسته و مستقل به ترتیب بازگوکننده تفاوت معنادار بین پیش آزمون و پس آزمون برای گروه تجربی و هم چنین تفاوت معنادار بین گروه تجربی و کنترل در پس آزمون بود (0.0025p<). با توجه به مقادیر میانگین گروه ها مشخص شد گروه تجربی دارای عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل بوده است.

    نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشان می دهند که یک دوره تمرینات ورزش مغزی می تواند برای بهبود تعادل ایستا و پویای مردان سالمند تاثیرگذار باشد. بنابراین، به مربیان و شاغلین در امر ورزش پیشنهادمی شود برای بهبود تعادل ایستا و پویا از این روش جدید تمرینی استفاده کنند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها