• مقایسه ی پاسخ های هورمونی به دو شدت متفاوت تمرین مقاومتی در دختران تمرین کرده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 320
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بررسی تغییرات هورمونی در جهت پایش میزان تاثیرگذاری تمرینات مقاومت بر رشد عضلانی موثر است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی پاسخ های هورمونی به دو شدت متفاوت تمرین مقاومتی در دختران تمرین کرده می باشد.

    روش کار: 36 دختر دانشجو (با میانگین سنی 1.3±20.7 سال، وزن 1.3±58.4 کیلوگرم، قد 0.9±164.1 سانتی متر شاخص توده بدن 0.5±23.1 کیلوگرم بر مترمربع) داوطلبانه در این طرح شرکت کرده و به سه گروه تمرین مقاومتی با شدت زیاد (70-90 درصد یک تکرار بیشینه، 12 نفر) تمرین مقاومتی با شدت کم (60-40 درصد یک تکرار بیشینه، 12 نفر) وگروه بدن ورزش (کنترل، 12 نفر) تفکیک شدند. سپس دو گروه تجربی یک برنامه تمرینی یک جلسه ای که شامل حرکات جلوباز، پرس سینه، زیر بغل، اکستنشن تنه و پشت بازو با هالتر بود را در 5 ست با استراحت سی ثانیه ای بین ست ها زمان استراحت 2 دقیقه ای بین حرکات را اجرا کردند. نمونه های خون قبل و 24 ساعت پس از پایان پروتکل تحقیق جهت اندازه گیری سطوح هورمون رشد و انسولین گرفته شد.

     یافته ها: نتایج تغییرات معنی داری در سطوح سرمی هورمون رشد و انسولین پس از یک جلسه تمرین مقاوتی در هر دو شدت مختلف، نشان نداد (0.05(p≥. علاوه بر این، بین دو گروه تمرین هم نیز تفاوت معنی داری مشاهده نشد (0.05p≥).

     نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد بین تمرین مقاومتی با شدت کم و زیاد در یک جلسه تمرینی، تفاوت معنی داری از نظر تاثیر بر سطوح هورمونی آنابولیکی در دختران تمرین کرده وجود ندارد. بنابراین احتمالاً در پژوهش حاضر مدت مدت و شدت تمرین از کفایت لازم برای اثرگذاری بر عوامل هورمونی برخوردار نبوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها