• تاثیر شش هفته تمرینات اکسنتریک همسترینگ بر تعادل و عملکرد مفصل زانوی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 271
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: آسیب ورزشکار یک فاکتور عمده در کاهش عملکردو قدرت وی می باشد. از طرفی ورزشکاران برای رسیدن به عملکرد مطلوب به سطح بالایی از هماهنگی، کنترل پاسچر، قدرت و دامنه حرکتی نیاز دارند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شش هفته تمرینات اکسنتریک همسترینگ بر عملکرد و حس عمقی دانش آموزان دوره متوسطه بود.

    روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 30 دانش آموز مقطع متوسطه که در آزمون های غربالگری عملکردی نمره زیر 14 کسب کردند انتخاب به طور مساوی به دو گروه همسان تقسیم شدند. قبل و بعد از تمرینات، متغییرهای عملکرد و حس عمقی مفصل زانو به وسیله آزمون های fms و تست خطای بازسازی زاویه مورد اندازه گیری قرار گرفند. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: بر اساس نتایج، در پیش آزمون اختلاف معناداری در عملکرد حرکتی و حس عمقی زانو بین دو گروه تجربی و کنترل وجود نداشت (0.05(p≥. در پس آزمون بین دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معناداری در حس عمقی مفصل زانو در حالت فعال وجود نداشت (0.05(p≥. اما عملکرد حرکتی و حس عمقی در حالت غیرفعال به طور معنی داری بهبود یافت.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج، تمرینات اکسنتریک همسترینگ می تواند موجب بهبود عملکرد حرکتی و حس عمقی زانو در دانش آموزان مقطع متوسطه شود، لذا جهت تقویت عملکرد ورزشی و پیشگیری از وقوع آسیب های ورزشی، می توان چنین تمریناتی را در برنامه های تمرینی گنجاند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها