• تاثیر شش هفته تمرینات اکسنتریک همسترینگ بر تعادل و عملکرد مفصل زانوی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 249
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: آسیب ورزشکار یک فاکتور عمده در کاهش عملکرد و قدرت وی می باشد. از طرفی ورزشکاران برای رسیدن به عملکرد مطلوب به سطوح بالایی از هماهنگی، کنترل پاسچر، قدرت و دامنه حرکتی نیاز دارند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شش هفته تمرینات اکسنتریک همسترینگ بر تعادل و عملکرد مفصل زانوی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه بود.

     روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 30 دانش آموز مقطع متوسطه که در آزمون های غربالگری عملکردی نمره زیر 14 کسب کردند انتخاب و به طور مساوی به دو گروه همسان تقسیم شدند. قبل و بعد از تمرینات، متغییرهای تعادل ایستا، تعادل پویا و عملکرد مفصل زانو به ترتیب به وسیله آزمون لک لک، آزمون y و fms مورد اندازه گیری قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: بر اساس نتایج، در پیش آزمون اختلاف معناداری در تعادل ایستا، تعادل پویا و عملکرد حرکتی بین دو گروه تجربی و کنترل وجود نداشت (0.05(p≥. در پس آزمون بین دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معناداری تعادل ایستا، تعادل پویا و عملکرد حرکتی مشاهده شد (0.05(p≥.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج، تمرینات اکسنتریک همسترینگ می تواند موجب بهبود تعادل و عملکرد حرکتی در دانش آموزان مقطع متوسطه شود، لذا جهت تقویت عملکرد ورزشی و پیشگیری از وقوع آسیب های ورزشی، می توان چنین تمریناتی را در برنامه های تمرینی گنجاند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها