• بررسی تاثیر تمرین hiit بر بیان ژن vcam-1 بافت قلب در رت های نر ویستار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 466
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: التهاب از عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی عروقی می باشد و التهاب سیستمیک منجر به آترواسکروزمی باشد. vcam-1 یکی از شاخص های التهابی مهم در ایجاد آتروسکلروز می باشد که اثر فعالیت های بدنی بر پاسخ آن به خوبی مشخص نیست. بنابراین هدف این مطالعه بررسی تاثیر تمرین hitt بر بیان ژن vcam-1 بافت قلب در رت های نر ویستار می باشد.

    روش کار: 12 سر رت بالغ نژاد ویستار به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه (شش سر در هر گروه) شامل کنترل و تمرین تقسیم شدند. گروه تمرینی، به مدت 10 هفته و هر هفته پنج جلسه، تمرینات تناوبی شدید شامل دویدن با شدت 90 تا 95 درصد vo2max روی نوارگردان، در ساعت مشخص در طول روز انجام دادند. در انتهای دوره رت ها قربانی شده و از قلب آن ها بافت تهیه و جهت سنجش بیان ژن vcam-1 مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد بیان vcam-1 در گروه تمرین کاهش پیدا کرده است که این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (0.079(p<. هم چنین نشان داده شد که vo2max در گروه تمرینی بطور معناداری افزایش یافت (0.041(p<.

    نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشان داد تمرین باعث کاهش بیان ژن vcam-1 نسبت به گروه کنترل شد بنابراین احتمال می رود که بتوان از طریق تمرینات hitt بعنوان راهی جهت پیش گیری از بیماری قلبی عروقی بهره برد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها