• تاثیر 12 هفته تمرین استقامتی بر نیمرخ لیپیدی، درصد چربی و شاخص توده بدنی دختران دارای اضافه وزن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 289
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سطوح بالای کلسترول ناشی از اضافه وزن در کودکان و نوجوانان یک فاکتور مشارکتی در آترواسکلروزیس و بسیاری از بیماری های مرتبط با چربی می باشد. این تحقیق به بررسی تغییرات سطوح سرمی کلسترول، تری گلیسرید و مقادیر درصد چربی و شاخص توده بدنی پس از 12 هفته تمرینات استقامتی در دختران چاق می پردازد.

    روش کار: این نوع تحقیق از نوع تحقیقات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. در این مطالعه نیمه تجربی 19 دختر دارای اضافه وزن با میانگین سنی 6 تا 12 سال بصورت داوطلبانه و پس از اخذ رضایت نامه و در یک برنامه 12 هفتگی تمرینات هوازی شرکت کردند. سطوح سرمی کلسترول و تری گلیسرید در شرایط ناشتایی پیش آزمون و پس آزمون پس از 12 هفته تمرین هوازی با شدت متوسط به روش آنزیمی کالیمتری جمع آوری و ثبت گردید.

    یافته ها: میانگین سطوح سرمی تری گلیسرید و مقادیر درصد چربی بعد از 12 هفته تمرینات هوازی در مقایسه با شرایط پایه کاهش معنی داری (0.05(p< داشت ولی کاهش کلسترول (0.478(p= و شاخص توده بدنی (0.115(p= معنادار نبود.

    نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد با توجه نقش تمرینات هوازی در کاهش معنادار تری گلیسرید و درصد چربی دختران دارای اضافه وزن، این گونه تمرینات می توانند نقش قابل توجهی در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی داشته باشند و هم چنین موجب بهبود ترکیب بدنی در کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها