• گیاهان دارویی و ورزشکاران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 622
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی مصرف گیاهان دارویی در بین ورزشکاران بود.

    روش کار: به این منظور پرسشنامه محقق ساخته به صورت تصادفی بین ورزشکاران کرمانشاهی توزیع شد. اعتبار پرسشنامه توسط آزمون آلفای کرونباخ برابر با 0.81 به دست آمد. داده ها با استفاده از آزمون تی تست، ضریب همبستگی پیرسون و واریانس یک طرفه در سطح معناداری (0.05(p< تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: نتایج نشان داد که منبع اصلی دریافت اطلاعات ورزشکاران در مورد گیاهان دارویی در 75% موارد توسط خانواده ها صور می گیرد. هم چنین نتایج نشان می دهد که پزشک در 18% موارد در مورد گیاهان دارویی توضیح داده است و 82% افراد در مورد گیاهان دارویی از پزشک توضیحی دریافت نکرده اند. در 18% موارد پزشک گیاه دارویی تجویز و در 82% موارد گیاه دارویی تجویز نکرده است.

    نتیجه گیری: احتمالا دلایل عدم استفاده از گیاهان دارویی از طرف ورزشکاران ناشی از این باشد که گیاهان دارویی در مقایسه با داروها و مکمل های شیمیایی اثرات سریع و آنی ندارند، از طرفی هم کارکرد گیاهان دارویی، شناسایی گیاهان موثر و پژوهش های لازم در این زمینه انجام نشده است و اطلاع رسانی کافی در مورد گیاهان دارویی و کاربرد آن ها در زمینه های مختلف ورزشی در رسانه ها، منابع آموزشی و ... صورت نگرفته است؛ حتی پزشکان نیز توضیحات کافی در این زمینه به ورزشکاران ارائه نمی دهند و گیاهان دارویی را تجویز نمی کنند. با این حال اکثر ورزشکاران نقش گیاهان دارویی را در سلامت خود موثر و بدون عوارض دانسته اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها