• مقایسه سبک های تنظیم هیجان بین افراد شرکت کننده در فعالیت های ورزشی و افراد غیر ورزشکار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 346
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ورزش ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است و رابطه نزدیکی با متغیرهای روان شناختی به ویژه پیش گیری از بروز آشفتگی های هیجانی دارد. به نظر می رسد شرکت در ورزش و فعالیت های بدنی می تواند کنترل فرد بر هیجانات را ارتقاء دهد. از این رو هدف از انجام این پژوهش مقایسه سبک های تنظیم هیجان بین افراد شرکت کننده در فعالیت های ورزشی و افراد غیرورزشکار بود.

    روش کار: این پژوهش کاربردی و به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه مازندران تشکیل می دادند (12500 نفر) که با توجه به جدول مورگان تعداد 384 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 192 شرکت از بین ورزشکاران (افرادی که به صورت منظم حداقل 3 جلسه در هفته به ورزش می پردازند) و 192 نفر نیز از افراد غیر ورزشکار انتخاب شدند. نحوه انتخاب افراد به صورت در دسترس بود. ابزار پژوهش پرسشنامه تنظیم هیجان گرانفسکی و همکاران (2001) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط ده تن از اساتید مدیریت ورزشی تایید شد و میزان پایایی پرسشنامه توسط آزمون آلفای کرونباخ 0.717 بدست آمد. جهت بررسی توزیع طبیعی داده ها از آزمون کموگروف اسمیرنوف استفاده شد و با توجه به غیرطبیعی بودن توزیع داده ها از آمون یومن ویتنی برای بررسی فرضیات بهره گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار 25spss انجام شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که بین سبک های تنظیم هیجان میان افراد شرکت کننده در فعالیت های ورزشی و افراد غیرورزشکار تفاوت معنی داری وجود دارد و افراد ورزشکار در وضعیت مطلوب تری قرار دارند.

    نتیجه گیری: می توان بیان داشت ورزشکاران به دلیل حضور در ورزش و تجربه شرایط مختلف رقابتی از خودآگاهی بیش تری بهره مند هستند و درکی عمیق از هیجانات، نیازها و ذائقه های خود دارند و قادر به ارزیابی، هدایت و کنترل حواشی زندگی شخصی خویش هستند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها