• اثر مصرف گزنه و تمرینات هوازی بر کنترل گلیسمیک خون در زنان مبتلا به دیابت نوع 2

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 263
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بیماران دیابتی علاوه بر درمان دارویی به منظور کنترل قند خون خود از روش های مکمل مانند تمرینات ورزشی و گیاهان دارویی سنتی استفاده می کنند. مطالعه حاضر با هدف برسی اثر مصرف گزنه و تمرینات هوازی به تنهایی و توام بر کنترل قند خون در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 صورت گرفت.

    روش کار: در این تحقیق نیمه تجربی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ساکن شهر اهواز 40 زن دیابتی نوع 2، با دامنه سنی 60-40 سال که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی به 4 گروه 10 نفره مصرف کننده گزنه و تمرینات هوازی به تنهایی و توام و گروه کنترل تقسیم شدند. 24 ساعت قبل و 48 ساعت پس از دوره ی مداخله، خون گیری پس از 12-10 ساعت به صورت ناشتا و پس از 2ساعت مصرف کربوهیدرات انجام شد.

    یافته ها: پس از دوره تمرین کاهش معنی داری در میزان قند خون ناشتا و قند خون دو ساعته (0.05(p<، در گروه های تجربی گردید. در هیچ یک از متغیرهای اندازه گیری شده در گروه کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. هم چنین در مقایسه اختلاف مقادیر ایجاد شده بین گروه های مورد مطالعه بین سطح قند خون ناشتا و قندخون دو ساعته در گروه های تمرین هوازی به تنهایی و به همراه مصرف گزنه با گروه کنترل اختلاف معنی داری مشاهده شد. هم چنین تفاوت معنی داری بین گروه تمرینات هوای به همراه مصرف گزنه با گروه گزنه به تنهایی مشاهده شد (0.05(p<.

    نتیجه گیری: تمرینات هوازی و مصرف گیاه گزنه بر کنترل قندخون زنان دیابتی نوع 2 موثر می باشد و هنگامی که بیماران تمرینات هوازی را به همراه مکمل گیاهی گزنه استفاده می کنند کنترل قندخون چشمگیرتر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها