• مقایسه ی تاثیر مکمل دهی امگا 3 و hmb بر شاخص های التهابی متعاقب یک جلسه تمرین درمانده ساز در زنان فعال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 258
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف این مطالعه، تعیین اثر مکمل دهی امگا 3 و hmb بر شاخص های التهابی متعاق یک جلسه فعالیت در مانده ساز در زنان فعال بود.

    روش کار: تعداد 30 نفر از دختران فعال 20 تا 30 سال انتخاب و بطور تصادفی در سه گروه 10 نفری مورد مطالعه قرار گرفتند. به این منظور، اولین نمونه ی خونی در حالت ناشتایی و راس ساعت هشت صبح گرفته شد. پس از صرف یک صبحانه استاندارد (حدود 300 کیلوکالری) و مدتی استراحت، آزمودنی ها پس از 10 دقیقه گرم کردن، آزمون وامانده ساز را روی تردمیل و بر اساس پروتکل استاندارد انجام شده و در پایان یک سرد کردن 5 دقیقه ای انجام دادند. سپس نمونه های خونی پس از برنامه ی سرد کردن و 24 ساعت پس از فعالیت گرفته شد. در مدت مکمل سازی، گروه مکمل hmb به مدت 2 هفته این مکمل را به مقدار 3 گرم در روز و در هر روز در 3 وعده روزانه مصرف کردند. گروه دارونما نیز در وعده های مشابه روزانه، کپسول نشاسته مصرف کردند. گروه مکمل امگا 3 به مدت 2 هفته این مکمل را به مقدار 1 گرم در روز مصرف می کرد. داده های پس آزمون دقیقا مشابه با پیش آزمون جمع آوری شد.

    یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری نشان داد 6-il و 17-il در گروه های امگا 3 و hmb در قبل از فعالیت، پس از سرد کردن و 24 ساعت پس از فعالیت با گروه کنترل اختلاف معنی داری دارد (0.05(p≤. هم چنین در گروه امگا 3، پس از سرد کردن و 24 ساعت پس از فعالیت با قبل از فعالیت (0.05(p≤ و در گروه hmb، 24 ساعت پس از فعالیت با قبل از فعالیت (0.05(p≤ اختلاف معنی داری داشتند.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق حاضر و اثر قابل توجه مکمل امگا 3 و نیز hbm، استفاده از هر دو مکمل، با دوز دارویی مناسب و زیر نظر پزشک و مشورت مربی مجرب توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها