• بررسی و اولویت بندی عوامل بازدارنده مشارکت ورزشی زنان شهر جهرم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 290
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: امروزه ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی در دنیا و از جمله در کشور ما پذیرفته شده است و با استقبال خوبی روبرو گردیده و به عنوان یک ابزار چند بعدی با تاثیرات گسترده، جایگاه و نقش خود را در اقتصاد، سلامتی افراد، گذراندن اوقات فراغت سالم و لذت بخش، روابط اجتماعی، پیشگیری از مفاسد اجتماعی و انحرافات اخلاقی رو به گسترش در جامعه و کاربردهای عدیده ای دیگر متجلی ساخته است. هدف از این تحقیق بررسی و اولویت بندی عوامل بازدارنده مشارکت ورزشی زنان شهر جهرم بود.

    روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل 415 نفر از زنان مشارکت کننده در مراکز ورزشی شهر جهرم بر اساس اطلاعات بدست آمده از اداره تربیت بدنی شهر جهرم بود. نمونه آماری به صورت داوطلبانه تعداد 192 نفر در این پژوهش شرکت کردند. آزمودنی ها به پرسشنامه موانع مشارکت ورزشی زنان میرغفوری و همکاران (1388) پاسخ دادند. پرسشنامه دارای پنج مولفه موانع اجتماعی، موانع شخصی، موانع خانوادگی، موانع امکاناتی و اقتصادی، موانع فرهنگی است. جهت بررسی داده ها از آزموت تی تک نمونه ای استفاده شد.

    یافته ها: با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق موانع اقتصادی و امکاناتی در اولویت اول و عوامل موانع خانوادگی، شخصی، اجتماعی و فرهنگی در اولویت های بعدی قرار می گیرند.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق به نظر می رسد عدم آگاه سازی مناسب خانواده ها به ورزش زنان، توجه کم تر مسئولان به ورزش زنان، امکانات و بالا بودن هزینه ورودی مکان های ورزشی، عدم دسترسی مناسب زنان به این مراکز و مناسب نبودن ساعات استفاده آن ها از مهم ترین عوامل دخیل در این موضوع است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها