• بررسی میزان تغییرات سطح مقاومت به انسولین و گلوکز خون به دنبال هشت هفته فعالیت مقاومتی همراه با مصرف مکمل استویا در زنان مبتلا به دیابت نوع ii

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 257
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف از این پژوهش بررسی میزان تغییرات سطح مقاومت به انسولین و گلوکز خون به دنبال هشت هفته فعالیت مقاومتی همراه با مصرف مکمل استویا در زنان مبتلا به دیابت نوع ii بود.

     روش کار: بدین منظور 40 زن در چهار گروه 10 نفری تجربی 1 (تمرین مقاومتی+ مصرف استویا)، گروه تجربی 2 (تمرین مقاومتی)، گروه مکمل استویا و گروه کنترل قرار گرفتند. سپس گروه های تجربی به مدت هشت هفته (سه جلسه در هفته) تمرینات مقاومتی خود را انجام دادند. گروه های مصرف مکمل نیز به مدت هشت هفته روزانه دو کپسول 500 میلی گرم استویا را در دو وعده مصرف کردند. نمونه خونی قبل از اجرای پروتکل و 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین به منظور اندازه گیری سطح مقاومت به انسولین و گلوکز خون گرفته شد. به منظور برسی تفاوت درون گروهی از آزمون تی زوجی و جهت برسی تفاوت بین گروهی از آزمون تحلیل واریانس یک سویه (آنوا) استفاده شد.

    یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد تفاوت معنی داری در میزان شاخص مقاومت به انسولین، گلوکز سرم و آدیپونکتین سرم در گروه های تجربی وجود داد. هم چنین در مقایسه بین گروهی نتایج نشان داد در متغیرهای وابسته، (تمرینات مقاومتی+ مصرف استویا) و (تمرینات مقاومتی) اثر بیش تری نسبت به مصرف استویا دارد.

     نتیجه گیری: به نظر می رسد تمرین مقاومتی همراه با مصرف مکمل استویا تاثیر مطلوبی بر مقاومت به انسولین و گلوکز خون ناشتا در مقایسه با تمرین مقاومتی تنها در زنان چاق دارای دیابت نوع دو دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها