• بررسی کیفی راه های کاهش علائم لجبازی و بیش فعالی در کودکان مدارس ابتدائی ارومیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 980
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: با توجه به این که هدف اصلی این پژوهش- با اتخاذ رویکرد تفسیری-این مساله است که با نگاه از درون (رویکرد امیک) به بررسی راه های مقابله با کاهش لجبازی و بیش فعالی در کودکان مدارس ابتدایی ارومیه بپردازد، لذا روش شناسی کیفی به عنوان روش شناسی غالب و روش نظریه زمینه ای جهت تجزیه و تحلیل داده ها انتخاب شد.

    روش کار: در این تحقیق نظرات 40 نفر از معلمانی که در سال تحصیلبی 1395-1396 دانش آموزان لجباز و بیش فعال را در اختیار داشتند، به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه، مورد بررسی کیفی (گراندد تئوری) قرار گرفتند. پس از انجام مصاحبه ها، پاسخ های معلمان کد بندی شده و محورهای مربوط به هر سوال از داخل آن استخراج گردید در نهایت گزینه های انتخابی از میان مهم ترین کدهای حاصله، به عنوان عوامل اصلی و ضروری در مقابله و درمان این دو عارضه به نمایش گذاشته شد.

    یافته ها: برای کاهش علائم بیش فعالی کودکان می توان از روش های مسئولیت دهی، اجبار به کار فیزیکی و ورزش، پاداش و تنبیه، گفتار درمانی استفاده نمود، هم چنین برای کاهش و درمان اختلال نافرمانی کودکان می توان از عدم مقابله به مشکل کردن، بررسی مشکلات خانواده، تغییر نحوه آموزش و محتوای آموزشی، تقویت ارتباط عاطفی بین معلم و دانش آموز بسیار کمک کننده خواهد بود. به نظر می رسد در پیش گیری و درمان این دو ناهنجاری بهتر است با تمرکز بر سهم اولویت هر یک از عوامل اشاره شده، در زمینه درمان این کودکان تعجیل نمود.

     نتیجه گیری: در زمینه کودکان بیش فعال و لجباز باید به محورهای مسئولیت دهی، اجبار به کار فیزیکی و ورزش، مشاوره، پاداش و تنبیه، حمایت و پشتیبانی، تمرین و ممارست در قالب بازی، گفتار درمانی، استفاده از وسایل کمک آموزشی، عدم انتقال حس حقارت، اختصاص زمان بیش تر، حذف عوامل مزاحم محیطی، برقراری ارتباط عاطفی، آموزش دست ورزی، کاهش فاصله فیزیکی معلم، ایزوله و تفکیک نمودن دانش آموز از محیط پر صدا، فراهم سازی محیط، بیان قوانین، مراجعه به مراکز درمانی، آموزش مداوم، افزایش جذابیت بصری در دروس ارائه شده بازی درمانی توجه نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها