• مطالعه کیفی عوامل مهاجرت ورزشکاران نخبه ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 806
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: موضوع فرار مغزها و نخبگان از جمله مسائل مهمی است که تاثیرات زیادی بر توسعه جوامع دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی علل مهاجرت نخبگان ورزشی ایران است.

    روش کار: این پژوه بر اساس هدف از نوع اکتشافی و بر اساس روش، توصیفی و پیمایشی است. راهبرد اجرایی پژوهش، کیفی و به صورت دقیق تر، از نوع تحلیل محتوای مستقیم است. گردآوری داده ها در دو مرحله صورت گرفت؛ در مرحله نخست، اسناد، مدارک و ادبیات موجود درباره موضوع نخبگان جمع آوری، بررسی و تحلیل شد. در مرحله بعدی، پژوهش با اجرای مصاحبه های نیمه ساختاریافته ادامه یافت. با توجه به ا ین که مصاحبه شوندگان از ورزشکارانی بودند که به کشورهای دیگر مهاجرت کرده یا در شرف مهاجرت بودند، نمونه گیری به شیوه گلوله برفی انجام شد. بعد از انجام 8 مصاحبه، داده ها به اشباع نظری رسید و جمع آوری داده ها متوقف شد. پس از خوانش و پیاده سازی مصاحبه ها، محتوای آن ها کدگذاری، تحلیل و با ادبیات موجود ادغام شد.

     یافته ها: نتایج پژوهش فهرستی از عوامل موثر بر مهاجرت ورزشکاران مشتمل بر 21 گویه (کد) را نشان داد که در چهار دسته عوامل اقتصادی (4 گویه)، سیاسی (4 گویه)، اجتماعی (7 گویه) و حرفه ای (6 گویه) دسته بندی شدند. هر یک از این عوامل کشف شده دلیلی بر مهاجرت ورزشکاران نخبه از کشور است.

    نتیجه گیری: جلوگیری از مهاجرت ورزشکاران نخبه کشور، نیاز به بهبود وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور و شرایط حرفه ای ورزش دارد تا زمینه فعالیت بدون دغدغه ورزشکاران فراهم شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها