• مقایسه اثر تمرینات قدرتی و ترکیبی (حسی-عمقی و قدرتی) بر شدت درد و قدرت عضلات مبتلایان به استئوآرتریت زانو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 325
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: استئوآرتریت یک بیماری پیش رونده در میان بزرگ سالان است. این بیماری مزمن و تحلیل کننده است. هدف از انجام مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی تمرینات قدرتی و ترکیبی (حسی عمقی و قدرتی) بر شدت درد مبتلایان به استئوآرتریت زانو و هم چنین شناسایی بهترین روش تمرینی می باشد.

     روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون و پس آزمون با اعمال مداخله تمرینی بود. جامعه آماری این مطالعه را کلیه مبتلایان به استئوآرتریت درجه 1 و 2 زانو تشکیل دادند. تعداد 30 نفر مبتلا به استئوآرتریت زانو درجه یک و درجه دو از جامعه مذکور با میانگین سنی 3±57 سال و میانگین وزنی 8±77 کیلوگرم به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تمرینات قدرتی و تمرینات ترکیبی (حسی عمقی و قدرتی) تقسیم شدند. آزمودنی ها به مدت هشت هفته، سه جلسه ای و هر جلسه 40 دقیقه از تمرینات اختصاصی گروه خود استفاده نمودند. قبل و بعد از پروتکل تمرینی شدت درد و قدرت عضلات اندام تحتانی بیماران به ترتیب با استفاده از مقیاس vas و دینامومتر دستی سنجیده شد. جهت مرتب سازی داده ها از طریق آزمون های آمار توصیفی و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری کوواریانس، در سطح معنی داری 0.05p< استفاده گردید. تمام تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار آماری spss ورژن 24 به انجام رسید.

    یافته ها: تغییرات درون گروهی نشان داد کاهش درد و افزایش قدرت در گروه تمرینات ترکیبی معنی دار بود (0.001(p=. در حالی که در گروه تمرینات قدرتی تنها افزایش قدرت معنی دار بود (0.001(p=. میانگین تغییرات بین گروهی نشان داد میزان شدت درد و قدرت عضلات دو گروه تمرین قدرتی و ترکیبی معنی دار بوده است (0.001(p=.

    نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که اجرای تمرینات ترکیبی (قدرتی و حسی عمقی) درد و افزایش قدرت عضلات مبتلایان به استئوآرتریت زانو تاثیر مثبتی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها