• بررسی و مقایسه هشت هفته تمرین مقاومتی هرمی و هرمی معکوس بر روی سطوح سرمی میوستاتین و توده ی عضلانی مردان ورزشکار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 378
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه ی تاثیر هشت هفته تمرین مقاومتی هرمی و هرمی معکوس بر سطوح سرمی میوستاتین و توده ی عضلانی مردان ورزشکار انجام شد.

    روش کار:در این پژوهش 28 مرد ورزشکار سالم 20 تا 30 ساله و داوطلب به صورت تصادفی در سه گروه تمرین مقاومتی هرمی (10 نفر)، تمرین مقاومتی هرمی معکوس (10 نفر) و یک گروه کنترل (8 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی های گروه های تجربی به مدت هشت هفته به روش هرمی و هرمی معکوس به اجرای تمرین پرداختند. قبل از اعمال متغیر مستقل (تمرینات مقاومتی)و در پایان جلسه ی آخر، ترکیب بدنی و نمونه برداری خونی از آزمدنی ها و گروه کنترل به عمل آمد. برای بررسی توزیع طبیعی داده ها از آزمون شاپرو- ویلک استفاده گردید. برای مقایسه ی پیش آزمون و پس آزمون گروه ها از آزمون تی وابسته و برای مقایسه ی گروه های سه گانه از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.

     یافته ها: هشت هفته تمرین مقاومتی هرمی و هرمی معکوس بر سطوح سرمی میوستاتین (0.000=p) و پارامترهای ترکیب بدنی از جمله میزان توده ی عضلانی (0.02(p= تفاوت معناداری وجود داشت. هم چنین در مقایسه ی دو روش تمرینی، تاثیر بیش تر تمرین مقاومتی هرمی نسبت به تمرین مقاومتی معکوس مشاهده گردید.

    نتیجه گیری: با توجه به اینکه تفاوت معناداری در رابطه با میزان توده ی عضلانی و سطوح سرمی میوستاتین بین دو روش تمرینی هرمی و هرمی معکوس مشاهده شد، لذا توصیه می شود که ورزشکاران در سطح مبتدی و حرفه ای از روش تمرین مقاومتی هرمی استفاده کنند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها