• رتبه بندی عوامل موثر بر کارآفرینی ورزشی در شهرداری تهران با رویکرد دیمتل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 496
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش رتبه بندی عوامل موثر بر کارآفرینی ورزشی در شهرداری تهران با رویکرد دیمتل بود.

     روش کار: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش های کاربردی، از نظر روش توصیفی- پیمایشی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ها میدانی می باشد. ابتدا با بررسی ادبیات پیشینه و پیشینه پژوهش 30 عامل مرتبط با کارآفرینی شناسایی شد. پس از چیدن عوامل در قالب پرسشنامه و پخش آن بین 32 نفر از صاحبنظران و کارمندان شهرداری تهران از آنان خواسته شد به هر عامل بسته به اهمیت آن امتیازی از 1 تا 10 اختصاص بدهنددر نهایت پس از معدل گیری از امتیازات داده شده 17 عامل که متوسط امتیاز بالاتر از 7.5 کسب کرده بودند از بین کل عوامل استخراج و به عنوان عوامل مرتبط شناخته شدند. به منظور بدست آوردن روایی از شیوه مطالعات کتابخانه ای و جستجو در ایترنت و مصاحبه با خبرگان استفاده شد و در ادامه بعد از وارد کردن داده ها در spss بر اساس ضریب آلفای بدست آمده (0.97) پایایی پرسشنامه تایید شد. این 17 معیار برای طراحی پرسشنامه دیمتل مورد استفاده قرار گرفت و پرسشنامه مذکور بین 10 نفر از اساتید و صاحبنظران و کارمندان در شهرداری تهران پخش و با نتایج تحلیل آن عوامل رتبه بندی و ارتباط بین عوامل مشخص شد.

    یافته ها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که عوامل تخصص گرا بودن سازمان، دیدگاه مدیریت ارشد نسبت به کارآفرینی، نظام ارزیابی عملکرد مناسب، تعهد سازمان نسب به فعالیت های کارآفرینانه، نظام تحقیق و توسعه کارامل، وجود برنامه راهبردی (استراتژیک) برای سازمان، پیشرو بودن سازمان در زمینه های مرتبط با ورزش، تعامل با فدراسیونه ها و هئیت های ورزشی از جمله مهم ترین عوامل کارآفرینی ورزشی در شهرداری تهران هستند.

    نتیجه گیری: این عوامل به عنوان مهم ترین متغیرهایی هستند که بستر اصلی را برای کارآفرینی ورزشی ایجاد می کنند. در این تحقیق با توجه به این که متغیر تخصص گرا بودن سازمان از دید خبرگان ورزشی از اولویت بالاتری برخودار بوده باید به این عامل توجه شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها