• تاثیر یک دوره تمرینات قدرتی بر برخی پارامترهای بیومکانیکی گشتاور خم و باز شدن زانو در افراد مبتلا به دیابت نوع 2

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 376
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بیماری دیابت یکی از معضلات اساسی و جدی در زمینه سلامت انسان بشمار می آید. شیوع دیابت در نیمه دوم قرن بیستم در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، موازی با پیشرفت های اقتصادی- اجتماعی و تغییر در سبک زندگی به سرعت رو به ازدیاد است. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرینات قدرتی بر برخی پارامترهای بیومکانیکی گشتاور خم و باز شدن زانو در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بود.

    روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 24 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان آزمودنی شرکت کردند و به طور مساوی به دو گروه تمرین و کنترل تقسیم شدند. قبل و بعد از اعمال شش هفته تمرینات قدرتی، متغیرهای حداکثر گشتاور و زمان رسیدن به حداکثر گشتاور کانستریک خم و باز شدن زانوی آزمودنی ها با استفاده از دینامومتر ایزوکینتیک مورد اندازه گیری قرار گرفت. با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس در سطح معنی داری 0.05p< فرضیه های تحقیق مورد تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج نشان داد که اختلاف معناداری بین حداکثر گشتاور کانستریک خم باز شدن زانو و زمان رسیدن به حداکثر گشتاور کانسنتریک خم و باز شدن زانو بین دو گره تجربی و کنترل وجود دارد. به عبارتی دیگر، شش هفته تمرینات قدرتی تاثیر معناداری بر متغیرهای مذکور داشته است.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق به نظر می رسد تمرینات قدرتی می تواند با افزایش حداکثر گشتاور کانستریک زانو و کاهش زمان رسیدن به اوج گشتاور، ظرفیت تولید نیرو و عملکرد عصبی- عضلانی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود بخشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها