• پاسخ mr-proadm و نیتریک اکساید به یک جلسه فعالیت ورزشی زیر بیشینه در ورزشکاران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 271
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر یک جلسه فعالیت زیر بیشینه بر پروآدرنومدولین میانی (mr-proadm) و نیتریک اکساید (no) در آزمودنی های ورزشکار بود.

    روش کار: پس از فراخوان عمومی در باشگاه ها تعداد 11 ورزشکار استقامتی با میانگین سنی 30 سال در پژوهش شرکت کردند. ترکیب بدنی افراد با استفاده از روش مقاومت الکتریکی زیستی با بیوایمپدانس (bi)، تعیین گردید. نمونه های خونی جهت بررسی بیومارکرهای مورد نظر mr-proadm و نتیریک اکساید پیش از مداخله، گرفته شد. سپس از افراد آزمون بروس گرفته است. پس از مداخله، مجدداَ نمونه های خونی جهت بررسی بیومارکرهای مورد نظر محقق گرفته شد. لازم بذکر است که از آزمودنی ها خواسته شده بود حداقل 12 ساعت پیش از خون گیری ناشتا باشند. در هر مرحله از خون گیری، پنج سی سی خون از ورید بازویی آزمودنی ها گرفته شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تی زوجی در سطح 0.05p≤ استفاده شد.

    یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که در افراد مورد مطالعه پس از یک جلسه فعالیت ورزشی، سطوح mr-proadm  تغییر معناداری نیافت ولی نتریک اکساید افزایش معناداری یافت (0.05(p<.

     نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه پیشنهاد می گردد که حتی یک جلسه فعالیت ورزشی زیر بیشینه می تواند سبب تغییر معنادار نیتریک اکساید در مردان ورزشکار گردد. تمرینات ورزشی از طریق بهبود عملکرد اندوتلیالی و کاهش مقاومت منظم عروقی و افزایش اتساع پذیری سرخرگی، به افزایش جریان خون کرونری و بهبود عملکرد ورزشی منجر می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها