• مقایسه ناتوانی عملکردی مفصل شانه ی معلولین ورزشکار والیبال نشسته با زنان معلول غیر ورزشکار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 339
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: امروزه، انجام فعالیت های ورزش ی برای معلولین اهمیت ویژه ای یافته و از یک وسیله تفریحی و درمانی فراتر رفته و به عنوان عاملی در جهت تکامل نارسائی های جسمانی و روانی آنان مدنظر قرار می گیرد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ناتوانی عملکردی مفصل شانه ی معلولین ورزشکار زن استان تهران در رشته والیبال نشسته با غیر ورزشکار بود.

    روش کار: در این تحقیق تعداد 30 ورزشکار زن والیبالیست نشسته با دامنه سنی 2.3± 26.52 سال، وزن 4.3± 67.12 که هر کدام حداقل سابقه فعالیت در 3 سال گذشته را داشتد به عنوان گروه مورد و هم چنین 30 معلول زن غیر ورزشکار به عنوان گروه شاهد دامنه سنی 3.11± 24.21 سال، وزن 2.14±64.01 انتخاب شدند.برای اندازه گیری ناتوانی عملکردی مفصل شانه هر دو گروه مورد و شاهد از پرسشنامه (dash) استفاده شد، از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 برای هر تحلیل داده ها استفاده گدید.

     یافته ها: نتایج آزمون تی مستقل نشان داد تفاوت معناداری بین ناتوانی عملکرد شانه مفصل شانه ی معلولین ورزشکار والیبال نشسته با زنان معلول غیر ورزشکار در سطح 0.05 وجود دارد.

     نتیجه گیری: به نظر می رسد فعالیت مستمر ورزش و توانبخشی های مرتبط با آن، در ارتقاء سطح کارآیی معلولین و دستیابی ایشان به زندگی مستقل در جامعه و ایجاد حس توانمندی و اعتماد به نفس و ارتقاء روحیه آن ها نقش بسزایی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها